Blommenholm

Losjehytta og videre til Vettenbua

Stod opp til strålende sol, ca fem minusgrader og vindstille. Det er fredag, og Mareno har fri-fredag. Jeg har jo knapt vært ute i vinter. Sånn bortsett fra til og fra bilen da. Ikke orka gå ned til veien etter posten en gang, den kan jo gubben ta når han kommmer fra jobb..

Men har jo tenkt at jeg burde jo gå mer ut. Trimme litt. Var jo flink til å gå turer i sommer som var. Og i november da vi var på Gran Kanaria. Men ikke når det er snø og kaldt. Snø har vi jo lite og nesten ingenting av i år, men at det er frost er ikke til å komme utenom. Men nå begynner sola å komme høyt, den lille snøen som er, ligger i ro (fantastisk med skare!), så jeg er jo faktisk litt fristet...

I halv titida "plopper" det ut av meg; At i dag er jo en sånn dag vi burde gått på Vetten! Ja, Mareno er selvsagt med på den. Sist han foreslo å gå tur, hadde jeg ikke ork... så han griper muligheten! Og bordet fanger, nå er jeg låst. Må jo bare gå da! :)

Og så har jeg jo investert i piggsko. Ja, ikke fotballsko, men sånne vintersko med pigger. 16 stk pigger på hver sko. Best i test? Husker ikke. Men hadde prøvd naboens i str 38, de kjentes veldig bra, så jeg lette på nett, fant billigste til 1399.-. Mye penger, men etpartre hundrelapper billigere enn i butikk (Sortland). Bestilte i str 37,5.Litt større enn jeg vanligvis bruker.. Før jeg mottok pakken ble de nedsatt to hundrelapper, og siden XXL har prisgaranti tenkte jeg be om refundering. Men gikk etpartre dager til før jeg kom meg til å skrive mail, og da jeg samtidig sjekket prisen på nett igjen, var de enda mer nedsatt. Jeg fikk tilbakebetalt 550 kr! Betalte 849,- normalpris på butikk var ca 1600. Syntes jeg gjorde et kupp! :) Men er jo bortkasta penger hvis de ikke blir brukt...  :(

Så da bør jeg jo kanskje ta de i bruk... Hittil kun brukt de på en liten tur til nærmeste nabo.

Går ei tid før vi kommer oss avgårde, Gubben må skrive noe først (antar det er jobbrelatert, selv om han har fri, det er helt typisk, men jeg spurte ikke hva han knotet med..), så er det inngående telefon, tar sin tid, ei bukse som er forsvunnet mmm.

Klar og kjører hjemmefra litt over 11.. Parkerer i Brenna, og går opp derfra. Forlater bilen 1120.

Vet jo at enkelte springer opp. Ja, bokstavelig talt! Andre går opp, men nesten hver eneste dag. Eller annenhver dag. Jeg er jo ikke der. Èn gang i året er jeg fornøyd med! Og når jeg først går, så er det jo en STOR tur! Med good tid, mange stopp. Noe jeg kan blogge om! Jeg tok forbehold til gubben, det var langtfra sikkert at jeg kom til å nå toppen, men hadde iallfall et mål om å nå Losjehytta (den ligger vel ca sånn halvveis).

Parkert og klar til avgang!

Hadde vel gått et par hundre meter da jeg plutselig oppdager at jeg går med overtrekket på piggskoene. Ikke mye vits med pigger da.

Sånne tykke gummiovertrekk som gjør at man kan gi inn på vanlige golv uten at de tar skade. Her avbildet hhv med og uten "overshoe" på. Mareno vurderer to alternativ, springe tilbake til bilen med overtrekkene eller putte de i den allerede nokså fulle sekken. Det blir det siste.

Da forlater vi bebyggelsen

Første del av veien følger vi "gammelveien over Brækka". Der står dette oppslaget ved steinen, men "Fortellinga til en som heter Martinussen" ser jeg ingenting til. Kanskje den står i Bygdeboka?

Vi ser iallfall både årsatall og initialer i steinen ved siden av.

Mareno forteller om "Skiftesteinen", som ligger ved Brekkaveien, ikke langt fra kirka. Vi følger ikke veien så langt, vi tar av mot Losjehytta, men kanskje kan det blir en annen gang, at vi går hele Brekkaveien slik de gjorde i gamle dager når de skulle til kirka. De kunne jo ikke gå hele veien i finklærne, flere kilometer, så da gikk de i vanlige klær til de kom til "Skiftesteinen", der skiftet de til finklærne de skulle ha i kirka, og gikk siste biten i "stasklærne". Sikkert et tegn på min "aldrende alder", at jeg så smått synes historie begynner å bli interessant! ;) (i skoletiden var det et fag jeg hatet, skjønte ikke vitsen med).

At veien ikke ble vedlikeholdt når det kom ny vei er vel ikke så rart. Ny (kommunal eller statlig) vei ble lagt langs havet der folk bodde, og den skulle være farbar for biler. Brekkaveien var nok for bratt opp Brekka til at biler kunne komme opp på vinterstid, også for vanskelig å brøyte vil jeg tro. Men bortsett fra første delen er jo resten av trasèen "grei skuring".

Kirka, til venstre i bildet.

Kirka på samme plass, men her er ikke zoomet inn, så her kan vi se Brekkaveien sånn ca midt i bildet, litt på skrå inn fra høyre og i retning kirka.

Her kan man ta en liten pause hvis man vil. Benk til å sitte å nyte solstrålene her. Men vi stopper ikke her, bare en liten fotostopp og de er jo sjelden mer enn på 10-15-20 sekunder. Men nok til at føttene mine som er tunge som bly får hvilt seg litt, og de neste meterene går mye lettere.

Der har vi Losjehytta, bare siste kneiken igjen :)

På hytta tar vi en liten stopp. Ser ut til at det har vært fler enn bare oss to her med piggsko!

Dette må vel kunne kalles nokså hard slitasje!?

Tar også en liten tur inn i hytta og skriver oss inn i boka. Ser litt teit ut å skrive tur nr 1, når andre har mange titalls turer, men ok, er det nr 1 så er det nr 1. I år iallfall. Mareno bare dropper nummerering :) Moroklumpen! ;)

For de som ikke har vært der, så er jo hytta ganske stor. Flere langbord, benker og har både kjøkken og diverse. Her bruker det også å være påskegudstjeneste enkelte år.

Men det er finere ute enn inne i dag (som det jo har vært helt siden jul!), så vi koser oss litt i solveggen. Ikke noe å si på utsikten! :) Og flotte sittebenker rundt hele terrassen, plass til mange også her! :)

Etter ei stund går vi videre. Da kommer Marianne K i godt joggetempo på tur ned. Såvidt vi får sagt hei i forbifarten. Uff nei, dit kommer jeg nok aldri. Jogging opp og ned fjellsider er nok for lengst over og ut for meg. Det som for andre er en liten joggetur, er for meg en skikkelig langtur som er såpass stor at det blir blogging av det!!!! ;) Men som Mareno sier: Vi får jo sett så mye mer enn de som springer for å nå toppen raskest mulig.

Nei, ikke mye snø i fjellet heller. Vettenbua som er målet i dag, er på toppen av den toppen vi ser.. Det er nok et stykke dit fremdeles...

Her ser vi drikkevannskilden vår. Det islagte vannet der nede. Ramnflågvannet. Lofotfjella lengst borte, til venstre i bildet Hadselfjella med Taen til høyre.

Her er det jo faktisk litt snø. Skare.

Siste biten er vel den tyngste. Ganske bratt opp. Kunne ikke gått her i mine vanlige vintersko..

Nei, vi har ikke mye snø, ikke sør i bygda allfall. Rett og slett en fantastisk vinter! Etter mitt syn. Og vi har jo vært maks heldig med været helt siden jul. Når de sør for oss har hatt nedbør har vi akkurat unngått det. Når de nord for oss har hatt nedbør har vi akkurat unngått det. En utrolig vinter! Tenkt at JEG kan si noe slikt! Jeg som egentlig HATER vinter! :( Men stabilt vintervær er jo ok, hvis det holder seg stabilt (noe det normalt sett ALDRI gjør!), og barfrost og skare er jo toppers! Men sorry til de i bygda som har fått vann eller avløp frosset.. At bygdas rørlegger fikk feil med utstyret, var vel en naturlig konsekvens av (for) mange oppdrag...

Startet på siste stigninga.

Her blåser det såpass friskt at hetta må på.

Vi klatrer videre.. Snart oppe! :)

"Eia var vi der". Vettenbua. 467 meter over havet. Bardunert med kjetting og nå også med lynavleder på taket etter lynnedslaget for tre år siden. Artikkel om hendelsen her:  Lynet tok Vettenbua

Denne døra må selv JEG bøye meg for å gå gjennom! :)

Da er det nok på sin plass med en advarsel!

Taket inne i Vettenbua!

Må vel bare skrive i boka her og. Ja, denne er jo litt mer verdt enn Losjehytta da. Men tok jeg/vi bilde??

Appelsin og kaffe!

En liten selfi må vel til.. :D

Så er vi på nedtur igjen. På det bratteste slår høydeskrekken min en anelse inn igjen, så jeg setter meg på huk, og furer på ræva mer enn går nedover.. Piggsko er bra, men jeg stoler ikke 100% på de heller når det blir bratt nok. Og skaren er glatt som fy!

Så er vi her igjen. Området med litt snø. Og skare. Fantastisk når sola skinner på den. Glitrer alle veier. Som gull. Eller sølv. Ned til venstre er det bratt.. Jeg mistet solbrillene (de med styrke) på oppoverturen, og måtte ta en skikkelig aktiv manøver for å få tak i de igjen.. Var såpass skrått og glatt, og vi var nærmere kanten da,  at de kunne fort endt utfor bratta (og jeg etter?)..

Vi møter kun ett menneske også på nedturen. Turid som er på tur opp. Med staver. Det er jo smart, noe å tenke på for en gamling som meg med div kroppslige begrensninger..

Nesten nede igjen blir det en liten fotostopp her som vannet har frosset til is.. Ganske stort område. Litt "bambi på isen", selv med piggsko!

Men her står jeg støtt! :) (bank i bordet!)

Brukte nesten to timer opp til Vetten. Lang stopp på Losjehytta og mange, mange fotostopp og utsyns-/hvilestopp underveis opp. Nedturen gikk på ganske nøyaktig èn time. Da hadde vi kun ett fotostopp, resten gikk i normal gange. Normal etter Lisbeth-standard. Kjenner meg ganske så fornøyd. Og jeg "driter" i de som springer opp på halvtimen altså! :)

Flott tur! Skulle gjerne gått ny tur på lørdag, men den dagen ble preget av ei gangsperre så kraftig som jeg ikke kan huske sist jeg hadde. Særlig i lår og rumpe.. Nei, da ble det hjemmedag, med håndarbeid. Ikke ille det.

Og selv om det ikke hører til turen, må jeg bare ta med bilder av dette fenomenet som vi var og så på da vi var på tur hjem fra butikken noe senere.

Her er det en lekkasje på ei vannledning, og det har gitt flotte isformasjoner. Gjemt inni skogen, men Mareno som alltid speider etter elgen, hadde oppdaget det. Jeg ville nok ikke oppdaget det om jeg ikke ble gjort oppmerksom på det. Vi parkerte og gikk ned for å se nærmere. Kult! :)

Det sildrer og renner og spruter/regner vann fremdeles.. så dette vil nok vokse hvis frostet vedvarer.

Fikk litt sjokk da gubben skulle gå rundt på baksiden for å få bedre fotovinkel, og han gikk gjennom isen. Jeg hørte bare isen som brast, et skikkelig smell og masse singling, og gubben var BORTE! Hva gjør jeg nå? tenkte jeg.. SÅ for meg at han hadde falt igjennom og rett ned i en kumme som var flere meter dyp... Tror hjertet stoppet og stod i ei "evighet"! Heldigvis dukket han opp i ei åpning i isveggen etter noen sekunder. Gikk bare gjennom isen til et tomrom på noen desimeter før han fikk fast grunn under føttene igjen.

Men da har jeg vel fått med helgas opplevelser! :) Ha ei fin ny uke!