Blommenholm

Blommenholm, Vikan, Mannen fra havet og Hovden, med Vanja

Fredag 8. juli 2016
Storbesøk var varslet! Dansevenner er alltid velkommen, og Vanja ferierer i Vesterålen og skal til Bø en tur. I utgangspunktet spurte hun bare etter tips til hva jeg anbefalte henne å gjøre/se i Bø... Da jeg skjønte at hun gikk på topper og sånn, så kunne jeg jo komme med et par tips. Og jeg nevnte også kortere turer og severdigheter, mer sånne "Lisbeth-turer". Ikke for lange og vanskelige altså. Og jeg tilbød meg å gå ilage henne hvis hun hadde lyst... Men da var det ikke mange turer å velge i.. for da kom jo også stedssansen min inn i bildet... Skal man være Guide, bør man iallfall ikke lede turfølget på feil vei. Som jeg jo har gjort ved et par tidligere anledninger....

Vanja fant iallfall fram hit. GPS er gode greier. Bøveien 45, piece of cake! Vi diskuterte noen alternativer og ble enig om å gå til Blommenholm. DIT må jeg klare finne veien, bare halvanna uke siden jeg var der sist.

Vi kjører avgårde og parkerer på parkeringsplassen. Helt greit å gå og jeg er ikke i tvil om veien et øyeblikk! :) Kommer fram og får oss fin pause i gapahuken. Skriver i boka. Ja, jeg glemte ta bilde. Men tok bilde av Tellturkassa. Igjen. Hm, skulle vel blitt med på de der Telltur-greiene, men har ikke sjekka ut hva man må gjøre.. Tenker at tar jeg bilde av kassen, så har jeg jo en Telltur, hehe. Iallfall for meg selv, selv om jeg ikke er registrert i "systemet" som hører til..
Vanja ved gapahuken. Må bare beklage at både kamera og fotograf er av den mindre gode sorten, men får spe på med noen av Marenos bilder etterhvert. Han var imidlertid ikke med til Blommenholm.

På brua, på tur tilbake

Noen tyskere (to menn, ei kvinne) kom da vi var klar til å starte tilbaketuren. Noe rop og hyl da mennene kom over hengebrua, de var tydeligvis ikke vant til slikt :)

Jeg erfarte at det å springe på brua var en merkelig affære. Prøvde nemlig løpe siste biten. Går jo greit å gå, men skal man springe, så gir på en måte brua etter, så man får ikke "sparket fra", og det var vanskelig å få opp farta. Virket som brua motarbeidet meg. Litt merkelig følelse..

Mareno hadde sagt at  hvis vi ville ha ham med på noe annet etterpå så regnet han med å være ferdig med jobb for dagen da, så det ville gå greit. Jeg ringte han da vi var ca midtveis til parkeringsplassen og spurte om han ville bli med å gå utover til Vikan. Det ville han. Han ventet på oss i Pollkrysset da vi kom dit, og lot bilen stå og satt på med oss til Straumsjøen.

Joda jeg ville vel funnet veien utover der uansett. Iallfall med Vanjas hjelp ;) Visste jo hvor man skulle parkere og da var det ikke mange steder å ta feil.. Røde T-er stod jo både her og der. Vanja tok mange flotte bilder på turen, jeg får nøye meg med mine og noen av gubbens.

Fotavtrykket hass Tykje! Sies det. Ser ut som en hest har sparket her, synes nå jeg.
 Ved første lykta

Den store jettegryten lå nok godt under i flo og bølger, vi gikk jo dit på høyvann. Men jeg har jo et gammelt bilde, stor, rund stein, men selve "gryta" her har litt igjen før den blir rund.. Superdatter Marian som "poserer". Men her ser du noe av det som lå under i floa, Vanja! :)

Vi så jo forsåvidt andre mindre, men uten stein... Slik som her..

Litt bratt til tider, men helt greit å gå når man har sikring langsmed stien.

Jeg har jo gått her før, men faktisk aldri (så vidt jeg kan huske) helt til lykt nr to.
Foto: Mareno

Gammel "remedie"! (da snakker jeg ikke om mannen på bildet!) Og fin utsikt!

Var jo litt ekstra morsomt med stige for å komme seg opp til toppen :)

Stige nr to, kortere og ikke så bratt som den første.

Pause her på toppen, med litt nøtteblanding og kjeks. Godt for foten min å hvile litt, kjenner jeg..

Her ytterst fikk vi se veldig fine farger i horisonten. Mareno fortalte i hytt og pine og hadde navn på alle småskjær, fjelltopper og alt mulig annet rundt om.

På tur tilbake mot utgangspunktet igjen..

Her kommer vi forbi den første lykten igjen. Gikk på øversiden på tilbaketuren, vi var jo helt ved lykta da vi gikk andre veien.

Foto: Mareno (som måtte få med seg orkidèen)

Mareno fortalte også om presten som trodde seg alene, og som svett og sliten tok et forfriskende naken-bad da han kom til bukta der de fraflytta husene står (nå fritidshus), på tilbaketuren.. Som da ble tilsnakket av folk som akkurat da viste seg å være i et av husene, nakenhet ville de ha seg frabedt rundt husdørene tydeligvis..

Jeg hadde jo vondt i meg fordi Vanja ikke hadde spist skikkelig siden hun forlot Myre! Mareno spanderte "Turblanding" (nøtter/sjokolade) da vi var ved ytterste fyrlykta og jeg hadde med en kjekspakke, så ingen døde av sult, men det er jo ikke akkurat skikkelig mat. Men jeg glemmer jo at andre blir sultne når jeg selv ikke tenker på mat. Og jeg tenker sjelden på mat når jeg ellers er opptatt med andre ting..

Tilbake i bilen beslutter vi å ta turen hjem via Mannen fra havet. Så får Vanja sett den siden av bygda også. Fjærvollsanden, Litjøya og Gaukværøya, bla.

Ble fint vær da vi ankom Mannen fra havet, så fikk noen bilder her. Også når sola skinte i krystallen!

Foto: Mareno

Marian var med padleforeninga (heter det det?) ved Vinjesjøen (rettelse: Mareno sier det heter Vesterålen Padleklubb), de skulle på helgetur til Gauk-Værøya. Hun hadde glemt vanntettkameraet sitt hjemme trodde hun (er hun sin mors datter, så dukker det vel opp i bilen eller bagasjen etterhvert). Men siden vi var like ved da hun ringte, så stakk vi nedom, så fikk hun låne Marenos kompaktkamera, så hun slapp å bruke speilrefleksen på havet..

Da vi så dro hjem igjen var det å koke potet, lage agurksalat og piske rømme, og deretter innta et bedre måltid med avkokt sei. Som vi fikk dagen før hos tante og onkel som hadde gjort storvarp på sjøen! :) Tusen takk for maten! :) Vet ikke om gjesten syntes det var godt, men hun var vel såpass utsulten at hun uansett var nødt til å forsyne seg flere ganger. Hun påstod sågar at rabarbragrøten til dessert ikke var det minste sur! SÅ sulten var ikke jeg, iallfall! :)

Etterpå skulle Vanja kjøre til Øksnes/Myre igjen, men ville kjøre bortom Hovden på turen. Vi tilbød oss å være med også dit, så vi kjørte dermed til Eidet ilag, hvor hun satte bilen og satt på med oss utover til Hovden. Først bortom småbåthavna i Nykvåg. Mye som kan fotograferes..

Det lille som er igjen av fuglefjellet.

Fin tur til Hovden, lenge siden jeg har vært der. Og de har jo "rota" en masse ved moloen. Fylt ut et ganske stort område. Enda mer av den gamleste delen er vel blitt borte. Så egentlig ganske så stygt ut, syntes iallfall jeg.

Foto: Mareno
Men noe av det gamle står fremdeles, godt handtverk. Slik som her. Heldigvis tok Mareno foto, jeg var visst kommet ut av knipsemodus.

Skulpturen oppå haugen ytterst på moloen måtte vi jo og å se på. Støvelen her er visst en del av det. Og den matcher genseren til Vanja! :)  (rettelse: Mareno sier støvelen ikke hører til her, det er nok noen som har hatt det "moro")

Da var det igrunn blitt ganske sein kveld, vi tok farvel med Vanja på Eidet hvor hun hadde bilen stående. Jeg oppdager jo først nå når jeg ser bildet at hun har Kom og Dans-reklame i bakruta. Som seg hør og bør en swingdame! (hvorfor har ikke jeg sånn reklame.. Jaja, det hemmer jo utsikten bakover litt , så like greit kanskje. Ei trøst iallfall;) )

Ok, så kjørte hun til Myre, vi kjørte hjem. Ble mye gåing til meg å være denne dagen, så det kjentes i føttene. Gikk greit til Blommenholm, men var nok litt mere ulendt ved Vikan, så da merktes det. Og hoftene også på slutten. Tror det ble akkurat passe på-grensa-dose den dagen.

Tusen takk for besøk og kjempetivelig dag. Velkommen tilbake! :)