Blommenholm

Polarsirkelrock 2018

Polarcirkelrock 2018. 8,-10, juni. Var der i fjor. Bare Gubben og jeg fra Vesterålen. Det var ei flott helg! Ser at Tore og Ninni skal være instruktører i år også. Og Per Arild. Ypperlig anledning til å treffes igjen! :)

I år drar flere fra Vesterålsrockeran også! Men gubben har ikke frifredag.Tenke...tenke... Jeg SKAL dra. På fredag. Satser på å sitte på med noen om ikke Gubben får fri fredag. Så får han komme etter lørdag event. OK. Bestiller hotell fra fredag til søndag.

Fredag 5. mai.
Får sms fra Gubben: "Da har jeg ordnet fri fredag 8. juni"! Åhh, så knaill! Da blir det Mo-tur og Polarsirkelrock på oss begge også i år.

Han får etterhvert også ordnet seg fri på mandag, så da drar vi til eldste bror hans og blir over der fra søndag til mandag. Eldstebror har jo 70-årsdag senere i juni, men da har Mareno ingen mulighet til å få fri (har arbeidshelg da).

Torsdag 7. juni.
Vi satser på samme ferge som i fjor, den går halv elleve, da må vi kjøre hjemmefra halv ni. Sortlandsgjenget tar enda tidligere ferge. Det skal vel shoppes litt før dansinga! :)

Hadde jo et lite håp om kanskje å kunne nå ferga 0915, men det spørs nok, da vi først fikk (trivelig) besøk og så måtte Gubben gjøre ferdig noe jobb før han kunne starte å pakke...

Klokka går nå mot halv to, jeg tar kveld, han har ikke startet pakkinga ennå.... Føler egentlig mest for å bare legge meg og stå opp når jeg våkner... ingen "vekkerklokke", og så bare ta det derfra....

Fredag 8. juni. Avreise
Ja, da våknet jeg 0640. Lys våken, bare å stå opp. Kan vi rekke 0915-ferga? Det ble litt hektisk, men kom oss hjemmefra 0730 og da skal det gå så akkurat!

Ser jo alltid dyr på disse turene våre. Mareno har en egen teft for slikt. Særlig elg...
Her åpnet han vinduet og ropte til den..Ser ut som en fin dialog.. ;)

Denne karen (rein) så vi også, men i farta ble jo fokuset på Gubbens mobil, ikke på dyret.Og jeg rakk ikke knipse fler ganger..Uglen vi så på hjemturen, fikk jeg ikke knipset i det hele tatt!

Joda, rakk ferga, med litt margin, faktisk. Fikk brukt Honnørkortet mitt igjen. Sparte 38 kr på det! :D  Mareno som skulle betale tok imot kortterminalen og begynte taste inn koden sin... UTEN å ha satt i kort! Hehe, typisk meg det der, men alle gjør jo slikt innimellom, også Mareno. Er jo bare at jeg gjør sånt så mye oftere enn andre. Hele tiden.  Men unngår det jo i blant ved å overlate slike ting (som betaling!) til Gubben :D

På tur ut av bilen da vi hadde parkert på ferga, hørte vi plutselig et stort SMELL! Kikket etter lyden, og ser en bil med henger som står på andre siden av dekket... Vel, der står en bil. Og en henger. Men hengeren står halvannen meter BAK bilen. Har den hoppet av kroken? Men... hvilken krok da? Det er jo ingen krok på bilen! Viser seg etterhvert at det er selve KROKEN som har løsnet av bilen!!!! Kroken sitter fremdeles på hengeren!
Mareno springer øyeblikkelig over dekket og setter på bremsa på hengeren som står i skråen med fare for å trille bak... Siden det er kroken som har hoppet av, så fungerer jo ikke sikkerhetsvaieren som skal utløse bremsen, så hengeren stoppet altså i skråen uten bremse på...

Sjåføren i bilen kom ikke ut for å se en gang, det gjorde iallfall passasjeren, antakelig sønnen, tippet Mareno. Det var første gang de brukte kroken fortalte han, mens Mareno fikk den på plass igjen. Bilen ble rygget på plass og hengeren festet skikkelig denne gangen.

Er jo stolt av Gubben min som er en sånn alt-mulig-mann og som alltid er snarrådig og hjelpsom. Vet ikke hvor langt de hadde kjørt før kroken hoppet av, men de hadde jo helt klart maks flaks. Kunne jo skjedd ei skikkelig "svørt" hvis den hadde løsnet  på veien i 80km/t... (bilen var registrert på en mann i Salangen...)

Dette var jo egentlig en sånn "Lisbeth-på-tur"-hendelse. Er glad det er Gubben som setter på og tar av kroken vår.. Å kjøre med båthenger eller campingvogn går greit, men av- og påmontering av krok har jeg aldri gjort. Det kunne nok fort vært meg som fikk det der sjokket, om jeg skulle montert selv.. :)

Litt strikking og kaffe på ferga.

Veien videre er litt preget av veiarbeid.. Måtte vente litt et par steder... Ni minutter på det meste.. Mareno benyttet muligheten til en liten mat og kaffepause..

På Fauske tar vi en liten stopp. Parkerer like ved disse fine tulipanene og går oss en liten tur. Vurderte å spise her, men ombestemte oss. Kjørte videre etter et kvarters tid.

Neste stopp, Røklandssenteret. Tenkte spise middag der, kanskje.... Men nei, var inne og kikka og ombestemte oss. Bare "gatekjøkkenmat". Kjørte videre. Men gjør seg med sånne små stopper på en 8-timers kjørerute...

Men på Saltdal Turistsenter stopper vi og spiser middag. Kjempeflott buffe, med tilbehør, salatbar og dessert og kaffe inkludert.. Her hadde de også rabatt for pensjonister ( 67+ stod det på tavla).
Og jeg fikk pensjonistpris! Det var jo ikke honnørrabatt de hadde, men pensjonistrabatt, så jeg er igrunnen ikke helt sikker på om jeg skal juble eller gråte.. Synes jo de kunne tvilt litt på alderen min i det minste! Ikke at vi prøvde "jukse" da, vi bestilte bare èn buffet og èn "honnør"...  ;) "Tjente" iallfall 40 kr på det! :) Mens Mareno betalte full pris! :)  Og jeg klarte motstå dessertbordet! :)

På Saltfjellet speider vi etter snø. Bygde jo snømann på impuls i fjor. I år er jeg bedre forberedt og har tatt med gulrot hjemmefra til nese, og to små kongler til øyne! Men all snø vi ser ligger enten for langt unna veien, midt i vått myrområde, eller så er det ingen steder å sette bilen. Helt til vi kom til Polarsirkelsenteret. Da hadde jeg nesten gitt opp, men her var det jo snø helt inntil parkeringsplassen.

Synes snømannen ble supersøt! Ikke særlig stor da, men det var fordi snøen var steinhard, og vanskelig å arbeide med. Moro også for bilistene som kom forbi. Folk smilte og vinket! :)

Bygde jo mannen slik at vi kunne ta bilde av han med Polarsirkelsenteret i bakgrunnen. Da vi skulle dra mente Mareno at det var bedre at den stod vendt mot trafikken som gikk forbi, så han snudde hodet på den. Så nå står han og skuer ut mot veien og over parkeringsplassen. Ja, det var lurt! :)

Ankom hotell Meyergården i halv femtida. Sjekka inn, rom nr 523. Utsikt mot bakgården, ikke noe særlig..  Rommene her er litt slitte, men helt ok. God benkeplass på badet, det er viktig!! :) Roa ned og så kjørte vi til Dalselv til Thormod med noe elgkjøtt vi hadde med til brødrene til Mareno. Bare såvidt innom, og så rett til Hauknes og Polarsirkerlrock!

Det er skikkelig skilting, så det skal ikke være vanskelig å se hvor man må ta av.. Når vi kommer dit, er det fremdeles kurs som pågår. Treffer kjente allerede ute i gangen. Så i lillesalen, og til sist i storsalen.

Blir stående i døra til storsalen ei stund å kikke og prate, bla med Sølvi som kom til. Så ser jeg at Jørgen kommer. Jeg SER at han kommer. Og ser at HAN ser at jeg ser! Ja, da kan han jo ikke skremme meg. Tror jeg. Føler meg trygg. Han kommer litt sideveis (fra høyre side) og strekker arma rundt meg uten at jeg legger merke til det, og stikker meg så i VENSTRE- siden som jeg står og lener mot døråpningen. Gjett om jeg hyler!!!

Setter oss ved bordet Sølvi og gjengen har holdt av. Putselig kommer jeg på håndveska! Har jo bare ryggsekken med meg. Hvor er veska? Ikke på bordet, henger ikke på stolen. Er ikke i sekken. Jeg lot den vel ikke ligge i bilen? Nei, husker jeg hang den over hodet da jeg gikk av bilen. Mareno skjønner fort hvor jeg har satt den fra meg og iler ut i gangen. Satte den selvfølgelig fra meg ved ytterdøra da jeg byttet til swingskoene. Ok, da er kortholder og kamera under kontroll. Mobilen hadde jeg i jakkelommen.

Kurs. Man har ikke lenger helse til å være med på alt, slik som før i tiden, så da må man prioritere. Denne helga ble det ikke kurs på meg i det hele tatt. Litt greit for såvidt. Ble ikke så veldig fristet. Tror jeg har vært gjennom det meste fra før.

Stig er ikke glad i å bli tatt bilder av, men må man, så må man! :)

Ikke beste dansegolvet i storsalen, hardt og noe tregt. Men har opplevd adskillig verre golv, så skal ikke klage :)

Vi er i grunnen glad for at festen ikke varer lenger enn til midnatt i dag, de fleste er nokså sliten etter mange timer i bil i dag.

Så til den ene "hendelsen" (av to) som virkelig frambrakte mye latter. Julianne sovner nesten av over bordet. Ligger iallfall med armene framover bordet og hodet nedi bordet. Hun sitter nederst på samme side av bordet som meg, men det er to tomme stoler mellom oss...   Martin kommer så bort til bordet. Ser Julianne som antakelig sover.. Går rundt enden av bordet og gjør klar til å stikke fingrene i siden på henne. Hva skjer? Jo, Martin stikker fingrene i siden på henne, - og JEG hyler! Ble nok ei litt brå oppvåkning på Julianne, men hylte gjorde hun ikke. Jeg derimot.. Jaja, jeg er jo "på tur"!

Hyling ble det også da jeg danset med Martin. Ikke fordi jeg glapp taket, misset på noe, eller slikt som vanligvis fremkaller små hyl.. Men fordi jeg danset og ante fred og ingen fare da Martin plutselig ropte høyt inntil hodet mitt.. Jeg hylte høyere enn han, ja!

Den andre "hendelsen" som frambrakte mye latter var da jeg danset med Jørgen. Vi herjet en hel masse, og det var kanskje årsaken til at Julianne dro fram mobilen og startet filme.. Og fikk akkurat med seg da jeg skulle spinne og kom såpass ut av balanse at jeg "sveipet" Stig over øynene. Ja, jeg traff han jo ved ene øyet, så gikk i frykt for at han skulle få blåøye etterpå. Gransket ham nøye da vi møttes til frokost dagen etter. Der og da lo jeg så jeg nesten tisset på meg, her var det bare å krysse føttene! Prøver poste link til videoen her.. Klikk på linken: Stig føler seg "utslått"!

Da vi kom tilbake til hotellet satt Helene og Terje i resepsjonen med ei øl. Vel, serveringa var slutt, så det ble ikke øl på oss, men vi slang oss ned og ble nå sittende og skravle ei stund. Stig ankom også etterhvert. .

Så ble det litt mat og data på rommet før sengetid..
Gubben tar som vanlig et par "små-naps" før han legger seg..

Lørdag 9. juni
Frokost ilage Stig. Elsker lange hotellfrokoster. Dro så til Hauknes i 13-tida. Tilbake et par timer senere. Deltok ikke på kurs i dag heller. Bare bivånte..
 Kurs i "En gutt-to jenter". Jørgen instruerer, med Yvonne og Julianne som "demo-dokker".

Så rusla vi en liten tur i byen. Ingen shopping (ja, vet det, - helt utrolig!). Drakk kaffe i Tinde-kafeen i Amfi,  (tidligere Meyersenteret, sier min svigerinne Liv! :) ) Overbygget over gata mellom de to kvartalene..

Som vanlig når det henger ei lampe over et bord, så greier lille meg på mirakuløst vis å stange hodet i den. Først da jeg satte meg. Og så enda en gang da jeg reiste meg og skulle gå igjen. Blir man klok av skade? Nei. Ikke når det gjelder taklamper.

Tilbake til hotellet.
 Den gamle delen av hotellet, sett fra den delen av hagen der partyteltet står..

Her sett fra nedsiden, ny delen til venstre, gammeldelen til høyre..

Her sett fra øversiden, gammelbygget til venstre, nydel til høyre. Ja der er vel et par (kanskje tre?) nydeler..

Hadde oss også en liten "inspeksjon" inne i den gamle delen av hotellet. Den delen er bygget i 1890...og de har prøvd å beholde noe det gamle.
 Moro med denne utstoppede bjørnen.
Den var ikke stor, omtrent på høyde med meg! Solgt til Meyergården for 150 kr i 1938!

Litt interiør her..

Så ble det avslapping på hotellet. Kjente at jeg trengte det. Mareno sov seg en god lur, jeg er for "høy" til å kunne sove, men fikk slappet av, lest litt krim og fikk ordna mæ i god tid til vi skulle ut og spise kl 19.

Middag på Teaterkafeen (ja, ikke den i Oslo da). Stig har sjekka opp beliggenheta og viser vei. Her er det tapasbuffet. Litt dårlig lys der maten står plassert, men masse, masse godt. Likte de små fylte paprikaene. Ostebollene og mosarellastengene. Unte meg en fritert løkring, det ble noen kjøttboller, fylte sopp, kyllingvinger, salat, majones, baconsurrra dadler.. Har sikkert glemt en hel masse. Forsynte meg to ganger, det hadde helt klart holdt med èn! Ble stapp-stapp mett. Mat helt opp til drøvelen, føltes det som.. ...Og vi skal på dans.....
Stemninga var som vanlig upåklagelig. Siden blitsen min er plassert rett under utløserknappen (må være designet av en mann!) får jeg som vanlig ene fingeren foran, og dermed skygge i høyre side av bildet. Har skåret bort det verste her..

Øyvind hadde ikke Beate med, men koste seg likevel, virket det som.

Tydelig at man koser seg når man blir sittende leeenge etter at man er ferdigspist og stapp mett!

Til Hauknes og dans igjen kl 21. Ikke riktig så god form i dag som i går (og fremdeles alt for mett!), men fikk meg noen kjekke danser i kveld også, selv om jeg ikke ba opp selv.

Litt moro utpå kvelden! :)    (Foto: Mareno)
Foto: Mareno

Martin og Mæ! :) Foto: Mareno

Vibeke er i slaget! :) Foto: Mareno

Linda og Vegard. Fikk meg heldigvis noen danser med ham, jeg og! :) Foto: Mareno

Arne fra Bodø er "still going strong"! Han har vi kjent i flere tiår! :)  Foto: Mareno

Her danset jeg med Vegard, men antakelig ikke alle  som kan se den, da det ligger begrensninger på den.. Vegard og meg (Film (-et av Linda) postet av Bård Atle Forsberg)

Vi dro faktisk hjem en halvtimes tid før det var slutt..

Aldeles nydelig vær da vi kjørte hjem i halvtotida på natta. Men vi ser at vi er sør for Polarsirkelen. Ingen sol, og ikke så lyst som hjemme  hos oss.
Kanskje det likevel blir ute-grillings-vær hos storebror i morgen?

Veldig oppgira i hauet, så ikke sjans å sove, jeg leste ut krimboka, ferdig kl halv fem.. Men etter tidligere å ha opplevd månedsvis med kun 3-4 timers søvn i døgnet så er jo dette peanuts! :)

Søndag 10. juni.
Opp til frokost ilage Stig. Litt sein i dag (0915), så han var faktisk ferdigspist da vi kom. Men satt lenge ilage oss. Vi ble til sist "jaget ut". Stig orket ikke kurs og avskjedsdans i dag. Så han tar på tur heim. Og jeg skjønner ham. Han har ca 7 timers kjøring foran seg. Alene.

Vi pakket og sjekket ut. Hadde to voucher à 50 kr, som vi ikke hadde brukt, så tok med oss ei mini rødvinsflaske fra minibaren og betalte da bare de ekstra 29 kr da vi sjekket ut.

Dro så til Hauknes igjen, litt over 12. Ble noen danser i dag også. I den lille "salen". Bedre (glattere  golv her enn i storsalen.
Før vi dro ville Per Arild ha oss til å stille opp for han ville ha et bilde. Han tok ètt bilde. Og ble så fornøyd at han ville ikke ha fler. Etter hjemkomst, på bursdagen min, 14. juni postet han det til meg på Facebook. Ja, det ble jo slettes ikke ille! :) Foto: Per Arild

Er avslutningsdans fram til kl 14, men vi drar til Thormod, Marneos eldste bror, i halv to-tida. Da er allerede Marenos andre bror Enok, og kona Liv, kommet. Og litt senere kommer også Thormod og Laila Irenes midterste sønn Mats, men kona Linda og de tre barna. Mali, eldstebarnet, heter det samme som vår første båt. Var litt moro da vi for 6 år siden fikk vite hva hun skulle hete.

Laila Irene har som vanlig styrt og "orga" en masse. Her er alt på stell. Hun har vel beregnet sånn ca ei heil kake pr person og rundstykker til "7 mann og hesten" som svigermor brukte si. Ingen sulter i hjel der i huset! :) Det ble noen trivelige timer. Fikk meg ei lita tegnestund ilage Mali i en egen krok av stua, det ble litt avslappende (i forhold til å forholde meg til så mange andre) og trivelig. Et fint lite pusterom for mitt overbelastede/stressede hode. Håper hun også koste seg! :)

Til kvelds, da de andre var dratt ble det jegergryte middag. Etterpå litt avslapping og så gikk vi oss en liten kveldstur før vi la oss.

Mareno inspiserer deler av hagen.. Litt mer "på stell" her enn hjemme hos oss... :(

Eldste og yngste av de fire søskenene. Åtte år i forskjell.

Mandag 11. juni
Stod opp i halvnitida. Frokost og litt prat og pakking og så kjørte vi 1145. Har beregnet 5 timer til ferga (Bognes), det bør vel holde?

Mandag og veiarbeid pågår for fullt!
Asfaltering går vel under betegnelsen vedlikehold.. Her er det åpen ild!

Hadde ingen lange stopp underveis og nådde ferga 1715. Spiste middag på ferga, de har servering fra 12-18.
Hjemme igjen kl åtte på kvelden. Joda, huset står fremdeles! :)

Alt i alt ei minnerik helg. Fornøyd med dansehelga, innser at skal jeg få danse med alle jeg har lyst til, så må jeg nok be opp selv også. Men fikk  nok "god-danser" til at jeg er vel fornøyd! :) Tusen takk til de som ba meg opp! :) Og tusen takk til alle som bidro sosialt! :)

Og så fikk vi jo et trivelig familietreff "på kjøpet". Spesielt takk til Laila som ordnet tidligfeiring av bursdag og til Thormod som holdt ut besøk til tross for dårlig form. Var kjekt å treffe alle sammen! :)