Blommenholm

TellTur til Kvanntovatnet

Helg, og denne helga er det mulighet for søndagstur i marka. Jeg hadde vel egentlig tenkt på Vetten-tur i helga. Ikke vært der i år. Men da gubben foreslo Kvanntovannet slo jeg til. Der har jeg ikke vært før. Og det er en kortere tur enn Vetten (tror jeg).

Været er veldig "urolig", ser at det går regnbyger både her og der, selv om sola skinner hjemme. Vi hyrer oss i regnhyr og tar med sydvest! :)  Temperaturen ligger vel på 8-10 grader vil jeg tro, har ikke sett på noe mål.

Heiv oss i bilen og kjørte mot Røsnes/Guvåg. Fant avkjørselen hvor ruta starter, parkerte og tok fatt på turen.

Vi bor på Ramberg. Her ser man litt av Bøs kronglete veinett! :) Vi skal gå til vannet der den grønne markøren står. Kjørte til Røsnes (ca tre mil?) og gikk opp derfra.

Ja, her ser vi at vi også kan gå til Breitinden. Bare ca en kilometer lenger dit, men hele 598 meter over havet, og vi starter jo på bare noen få meter, like i havkanten. Den stigningen kan nok bli tung.. Tror vi satser på Kvanntovannet. Kvanntovatnet ligger vel på ca 200 m.. Og så har vi jo fårikålen som står på ovnen og venter om et par-tre timer..

Fin sti å gå på. Litt stigning, men ikke veldig mye i begynnelsen. Ble bare akkurat passe svett :)

Her er vi såvidt begynt å gå. Havet skimtes i bakgrunnen. Mareno må ta en liten sjekk på telefonen.. finne riktig app...

Her skal vi inn i et gammelt plantefelt.

Sopp av ubestemmelig type. Iallfall ikke noe spisendes så langt jeg kjenner til :)

En trivelig klukkende bekk går langs stien (eller.. det er vel stien som går langs bekken!) et godt stykke oppover. Flott!
 Finner jo fargerike sopper også. heller ikke spisendes! Men tror de elsker å bli fotoobjekt! :)

Krysser litt myrområde, men det går helt greit da det er lagt opp vandringer på de våteste områdene.

Kvanntovatnet: 1,1 km...
Og Breitind: 2,2 km... Ja, her er det at vi må ta en endelig avgjørelse på om vi skal gå til Kvanntovatnet eller til Breitinden. Mareno lurer på at det kanskje kan være sleipt og glatt opp de verste stigningene, og det er jo også en både lengre og ikke minst tyngre tur.. Vi beslutter å gå korteste og letteste turen.

Fantastisk lys når regnelingene går mellom solstreifene.

Her ser vi faktisk helt heim! Vi bor jo langt der ute i havgapet...

Her har jeg zoomet litt (mye) inn, og da bor vi like under den åsen med antenne på toppen (Rambergåsen), i hitterkant av åsen.. Antenna er to år gammel, den gav meg endelig en etterlengtet brukbar nettforbindelse!

Feil fokus, men det så jeg ikke før jeg kom hjem.. Sånt skjegg er vissnok et tegn på at økosystemet har det bra! Et godt tegn altså!

Ikke verste stigningen jeg har gått, men det har jo gått oppover hele veien. Nå er vi på øverste punktet på denne turen, herfra går stien nedover igjen til vannet vi ser der nede. Kvanntovatnet! :)

Mareno og kikkert! Og med den oppdager han ei hytte i skråninga rett borti hugget. Kanskje vi skulle gå bort og se nærmere..

Men Mareno ser jo i kikkerten at den er gammel og trasig, mest bare ei rønne, en liten sjå! Den har nok hatt bedre dager.. Jeg zoomer inn med kamera og ser det samme. Nei, det gidder vi ikke å gå bort for å ta nærmere i øyesyn.

En gammel båt ligger i vannkanten rett ved TellTurkassen. Mareno konstaterer raskt at det ikke er "bøtingsvon" i den! :)

Men den fungerer fint til å ha en liten kaffepause på. Mareno har med varmt vann på termos, og en pakke med "eksklusiv" kaffe! (fått i gave av dattera for ganske så lenge siden, -"har du spart på den helt til nå?, var kommentaren da faren etterpå fortalte hva vi hadde drukket der...)

Fungerte bare "lækkert"! En passe liten skvett til hver av oss! :)

Så var det meg og den der selfiestanga.. Har jo kjøpt ny, men den gir visst problemer den og.. Mareno har overtatt min gamle, og han fryder seg over å ta bilde når jeg "plages"! (Foto: Mareno)

(Foto: Mareno)

Ja, han tok jo bilde av meg alene også.. (Foto: Mareno)

Etter kaffepause og selfiepause og litt avslapping så tok vi fatt på turen ned igjen. Måtte jo først et stykke opp igjen, men derfra gikk det radig på nedtur.

Nede i "krysset", der man kunne ta av og gå til Breitinden, vurderte vi på nytt om vi skulle gå den også... Men nei, fårikålen venter og tror nok at den turen kan være greiest å ta når man ikke allerede har gått en time eller to i forkant. Ville nok begynt å mørkne og før vi var nede igjen, om vi skulle starte på den turen nå...

Her kommer vi ut av granskogen igjen, snart tilbake ved bilen.

Nede igjen. Da har vi brukt 1 time og 55 minutt på hele turen inkludert stopp og pauser. Gått  noen tusen skritt, forbrent noen hundre kalorier, og gått 4,6 kilometer. Sier smartklokka mi! :) Tror det er godkjent! :)
Tar seg nok bedre ut med sånn rundtur-løype på bilde! Ikke bare en rett strek :)

Ca 200 meters høyde ser det ut til at vi var på. Ikke mye å skryte av, men så higer vi ikke etter høydemeter heller :)

Vi kjører videre ned til Guvåg (der veien ender) før vi snur og kjører hjemover. Steder i bygda vår som vi ikke er hver dag, for å si det slik. På tilbaketuren tar vi også avstikkeren ned til Skorpa, ca en kilometer. Tror aldri jeg har vært der før!
Dette er muren som står igjen etter den gamle butikken, forteller Mareno. Tomten etter Jørgenfjord Samvirkelag, det første samvirkelaget i Bø. Og restene av ei (stein-) kai som hadde lokalbåtekspedisjon på 50-tallet. Og hvor Mareno i "hine hårde daga" (åttitallet) har vært med å losse kullbåt! :)

Jeg benytter muligheta mens vi er der til å ta bilder av det fine lyset som været i dag gir.

Utrolig at vi ikke fikk en eneste regneling underveis i marka, men det var vel sikkert fordi vi hadde tatt på fullt regnhyr begge to! :)

På hjemturen kom en skikkelig skur da vi kjørte over Nyjord. Men vi led ingen nød i bilen.

En fin tur, helt uten "uhell" eller Lisbeth-på-tur-hendelser! :) Ingen komiske situasjoner. Et par tilfeller av litt ubalanse, men ingen fall! Og ingen store "vondter"! :) Tommel opp! :D

Deilig å komme hjem og det kun gjenstår å koke potet for å få middagen ferdig! :)  Årets lam var fortreffelig etter en slik tur! Datter Marian som hadde vært på padletur sør i bygda kom innom og "sneik" seg middag før hun kjørte hjem til Sortland :)

Antakelig ble dette årets siste TellTur, nå er visst helgene langt framover fullt belagt.. Iallfall de to førstkommende, og så er det jo straks vinter... Iallfall skikkelig høst og kaldt og vått, frost osv... Tiden der sånne som meg egentlig burde kunne gå i hi.... :) Tenk å kunne sagt: "Natta, sees til våren!"! Vel, det er jo litt kos med mørketida og, skal innrømme det. Iallfall innomhus! ;) :) Bare så kaldt (eller vått) ute...