Blommenholm

ToTette-helg, Trondheim 2019

Planlegging...
To Tette. Et arrangement for oss som danset i KOD på 1980- og 90-tallet. Påmelding ble åpnet 19. februar. Vi fikk sikret oss plass! Det ble jo fullt på et "øyeblikk" (etter ei uke?)! SÅ glad at vi er sikret plass! Og Hilde og Nina har "booket" oss inn hos Johan sammen med dem, akkurat som for to år siden.
Det ble litt utenom planen denne gangen... Først så viser det seg at Widerøe ikke har direkte flyving sør på fredag slik de hadde for to år siden.. Både SAS og Norwegian går via Gardermoen og blir dyrt.. Det viser seg også etter hvert at Gubben uansett ikke kan ta/få fri på fredag, så da bestilte jeg fly (Widerøe) ned på lørdag formiddag. Blir litt "amputert" Trondheimshelg da, men ok, det blir som det blir.. Vi får iallfall med oss ToTette-festen!

Noen nevner Nordlysrock... Ja, den skal jo vi på! Den er jo annonsert for lengst, og jeg sikret meg jo hotellrom øyeblikkelig. Rommet var bestilt og betalt allerede 19. januar!! Klart vi skal på Nordlysrock! ...

Men noe skurrer.. i bakhodet..  Datoen...  Datoen for ToTette-arrangementet... 26. oktober... Det er jo bursdagen til broderen... Var ikke det samme helg som Nordlysrocken, da?

Jo. SKITT! DOBBELTBOOKING! Men ToTette jeg på! Ja, Nordlysrock også, i utgangspunktet..

Men ok, vi velger ToTette da, det er nok litt mer "eksklusivt".. Ikke åpent for hvem som helst. Så kan jeg jo selge hotellrommet  i Harstad til noen som skal på Nordlysrock. Billigere enn KOD-pris er jo bra! Går sikkert greit! :)

Men så ble (plutselig!) Nordlysrock "utsatt" til neste år.. Da blir ikke videresalg av hotellrommet like enkelt... Står vel igjen med "noen kroner" bortkasta da..

Så får jeg også vite at verken Hilde eller Nina kommer til ToTette i år. De vi skulle dele innlosjering med hos Johan. Slik som for to år siden. Vi hadde det "himla gøy" da! :) Men Hilde må jobbe i år, og Nina prioriterer da andre ting. Når det da også ser ut til at det ikke blir noe "vorspiel" heller på fredag, så er det jo helt greit å reise ned på lørdag.

For et par uker siden fikk jeg plutselig en god idé! Harstad er jo ikke lenger unna enn at vi kan kjøre dit når Mareno er ferdig på jobb på fredag. Da kan vi gå ut og spise der på fredagskvelden, sove godt på hotellet, spise frokost og så kjøre til Evenes utpå formiddagn og reise til Trondheim. Har fly 1340. Mye kortere fra Harstad til Evenes, så da slipper vi kjøre i "svinotta" hjemmefra! Og får nytte ene natta av hotelloppholdet jeg allerede har betalt, der. Bare halve beløpet tapt da, altså! ;) :) Godt fornøyd med meg selv nå da (selv om noen hundrelapper er tapt uansett) :)

Fredag 25. oktober. Avreisedag
Da kjører vi til Harstad. Hjemmefra ca 16. Vi burde rekke ferga 1730, og det gjorde vi med god margin. På ferga ble det litt sjekk av FB og jeg oppdaga at Harstad KOD skulle danse på Waynes Coffee på Bysenteret fra kl 18 til 20. Der skulle vi jo ha vært! Ser at vi kan rekke siste timen, hvis vi er raske...

Det er vi. Sjekker inn og installerer oss på rommet på Scandic.

På hotellet oppdager jeg at noen er kommet meg i forkjøpet, sengene er allerede hektet sammen! Jørgen bruker jo "mobbe" meg med de der 70-talls skibåndene jeg bruker ha med til det bruk (liker ikke å havne i golvet midt mellom to senger...), så da måtte jeg jo bare sende han bildet og fortelle at flere har hatt samme idé/erfaringer!

Før vi går ut igjen må jeg sikre meg at jeg finner tilbake til rommet på egen hånd, i tilfelle jeg må opp alene.. Husker jo aldri romnummer! :)

Så er det å sjekke døra når vi går ut, at den låser seg.. Det gjør den ikke! Mareno må låse med kortet. Ok, da vet jeg det! Er jo så forskjellig system på alle disse hotellene. Noen låser seg selv øyeblikkelig, andre etter et halvt eller helt minutt.. andre igjen MÅ låses med kortet. Jeg har iallfall etter hvert vennet meg til å sjekke at døra er låst når jeg forlater rommet, det har nemlig skjedd et par ganger at jeg er kommet tilbake til ulåst hotellromdør.. !!! :(

Så går vi til bysenteret. Ikke lange biten å gå. Vi fant fram. Stod KOD-plakat ved inngangsdøra.

Der er dansen for lengst i gang.

Blir godt tatt i mot. Og jeg får danse med både Tore og Lars Marius i tillegg til Mareno.

Etterpå går vi til Big Horn Steakhouse og spiser middag. Mareno bestiller biff (med aldeles deilig soppstuing, jeg fikk smake!). Jeg bestiller Cæsarsalat med kylling, rimelig og godt!

Mareno oppdaget for sent at de også hadde hjortefilét. Det stod ikke i menyen, men på egen "plakat"....

... som stod godt skjult på denne måten, bak saltbøsse og lys, innved glassveggen på bordet vårt.

Mangosorbéen tror jeg han ble godt fornøyd med...

Og jeg ble kjempefornøyd med min peanøttostekake.  Ikke like sunn som hovedretten min, men utrolig godt! Aldeles deilig!  Dog litt dyr...

I heisen på tur opp til rommet igjen, finner vi denne påminnelsen. Ja, det er jo DEN helga igjen. Alltid like kjekt for B-mennesker! En hel time ekstra! :)

Gubben er litt utslått, mulig det er middagshvilen som melder seg.. Men han våkner til "liv" igjen etter ei stund..

Ser litt på TV. Går ned i baren i 23-tida, men der var det nokså fullt, vi satte oss heller i lobbyen ei lita stund.

Kom på at jeg hadde jo en vocher på 50 kr som kunne brukes på hotellet.. Den lå nok på rommet. Jeg springer opp for å hente den (har jo romnummeret skrevet på innsia hånda, så det bør gå greit!). Jada, fant fram og fant vocheren.

Lukket døra til rommet etter meg da jeg skulle gå ned igjen, og "låste" (trådløst) med kortet mitt. Sjekket for sikkerhets skyld ved å prøve åpne døra..og... den ÅPNET seg! Gjentok både låsing (hørte "låselyden") og prøving, døra åpnet seg igjen! Nå lukket jeg den igjen. Ble stående og lytte for å høre om den låste seg selv, -om det skulle høres et "knepp".. Nei, det var bom stilt. Tenkte låse enda en gang, men tok i dørhåndtaket først. Og var den LÅST!!! Jeg begynner bli nokså overbevist om at det er noe spesielt med meg og dørlåser! De kødder med meg uansett! Da Mareno låste med kortet, ble jo døra låst. Jaja, nå er den iallfall låst (uten bruk av kort), så jeg tar heisen ned. Dét gikk faktisk helt ok! :)

Vi satt i lobbyen med hver vår øl. Det kom inn et gjeng som tydeligvis bodde på hotellet. Noen gikk opp trappa, og jeg syntes en av dem virket så kjent.. Kunne det være Christl? Vedkommende snudde seg etter noen trappetrinn og snakket til noen av de som fremdeles stod nede i lobbyen. Det VAR Christl!!! Jeg prøvde "rope" (forsiktig) og veivet med arma! Mareno gjorde det samme. Men ingen reaksjon. Hun snudde seg igjen, fortsatte opp trappa og forsvant.

Jeg sendte henne mld: "Så dæ nettopp i trappa på Scandic...Men så du oss?:( Enda vi prøvde å få litt kontakt..."
Og jeg fikk svar promte: "Haha, så ingenting! Ka dokker gjør på Scandic?"
Forklarte og fikk vite at hun hadde vært på firmafest, skulle innom rommet en tur.. Det er nå sånne tilfeldigheter som dukker opp :) Artig! :)

Vi satt ikke så lenge. Vocheren kunne ikke brukes på det som var i kjøledisken, som var det vi hadde lyst på. All sjokoladen står vi over. Men i baren var greit sa dama i resepsjonen. Vel, der har vi alt kjøpt det vi skulle ha, hver vår øl. Ikke mye nytte av vocheren da :( Jeg er forresten litt irritert for at jeg bare fikk én når vi måtte betale for begge nettene. Sist vi bodde på Scandic to netter (i Mo på Polarsirkelrock) fikk vi utdelt vocher for begge døgnene da vi sjekket inn). Men når vi uansett ikke bruker den, så kan det jo være det samme. Ikke så viktig om det er 50 eller 100 kroner vi lar være å bruke.

Da vi kom opp på hotellrommet igjen, oppdager jeg at lyset står på på badet og TVen står på. Uten at kortet stod i holderen. Sikkert bare for å forvirre meg enda mer.. ;) Taklyset måtte nemlig ha kort for å lyse.

Og så oppdager jeg denne på innsida av døra.. Døra skal altså låses MED kort! Som jeg jo prøvde på to ganger uten at det nyttet (selv om jeg hørte at dørlåsen registrerte kortet).

Vi tok kveld. Jeg hadde glemt boka mi hjemme, så ble ikke lesing på senga for å roe ned til soving, men sovnet etter hvert likevel. Urolig søvn, og mye våken innimellom.

Lørdag 26. oktober
Relativt "pigg" på morran likevel. Opp til frokost.

Utsikten fra hotellrommet kl 0915. Grått og vått. Heldigvis ikke snø og vinterstorm! :)

Så kjørte vi til Evenes. God tid der. Kjekt. Fikk kjøpt meg krimbok så jeg har til resten av helga.

Har med strikking. Enkel strikk. Det korter ventetida. Ja, pinnene gikk helt greit gjennom sikkerhetskontrollen også. Har jo hørt at andre har blitt tatt fra strikkepinner, men det er nok helst på utland (i andre land), innenlands går det greit. Har også med minipc og bærbart modem. Tida går igrunnen veldig fort ;)

Grei flytur. Sett i forhold til min flyskrekk iallfall... Er jo blitt litt mer vant etter hvert..Har jo reist mye siste årene. Går bedre. Kjenner litt ekstra på det i enkelte øyeblikk, eller enkelte turer. Avhenger også av lys/mørke, nedbør, vind, turbulens, lyder...

Men blir ekstra "slitsomt" nå når jeg nå oppdager at vi skal fly propellfly! Hadde glemt det! Og det er jo bare to år siden vi reiste med Widerøe til Trondheim sist.. Propellfly virker mye mer utsatt enn andre fly på meg..  På 'an igjen! Men ok, det gikk faktisk ganske så greit (lyst og fint, rolige vindforhold).

Ikke bare jeg som har med strikkinga på flyet! Gubben leser gårdagens avis.

Framme på Værnes i 15 tida. Landet nokså akkurat samtidig som det går et tog til Heimdal. Dit vi skal. Hvor Johan skal hente oss på stasjonen. Dét toget nådde vi selvsagt ikke, måtte jo vente litt på bagasjen også.

Vi trodde det går tog ca hver hele time, en gang i timen. Tog ca kl 16 bør gå greit.. Ja, det ville nok det, med det viser seg at det går ikke noe tog rundt kl 16.. .Så da blir det to-2-timer til neste tog. Og da rekker vi ikke innom Johan for å installere oss og skifte til festen og så rekke ToTette til kl 18! Skitt! :(

Vi prøver sjekke buss.. Flybuss.. Den går tidligere/oftere.. Men går jo ikke til togstasjonen på Heimdal..

En hyggelig og veldig behjelpelig busssjåfør redder oss. Han snakker med Johan på tlf og forklarer hvor han vil sette oss av, slik at Johan kan hente oss. På en bensinstasjon (han sa Shell, men det var YX!) Det funket uansett "fjell", bare noen få minutter etter at vi som siste passasjerer ble satt av bussen dukket Johan opp!

Når vi ankommer Johans "residens" og han har parkert, oppdager Johan noe uvanlig i nabolaget. En hestehenger, og Johan får øyeblikkelig en "god idé"!

Beordrer oss å stille opp foran denne. Vi adlyder "ordre", vi skal jo tross alt bo hos han til i morgen... Bildet blir tatt, og ganske så fort lagt ut på Facebook med teksten: "Da er Lisbeth Steinbach og Mareno Leonhardsen ankommet og klare for innlosjering hos meg i forbindelse med dansearrangementet i dag i Folkets Hus på Ranheim. På kjøretøyet skal storfolk kjennes" 😂"  ""

Ideen var god og bildet ble jo bra, syntes jeg! :) Ble noen kommentarer på bildet da..

Johan lurte på hva jeg hadde glemt denne gangen (han kjenner meg så smått etter å ha bodd ilage meg ei uke på Ærø og hatt meg på besøk i Tr.heim tidligere. Nei, det vil vise seg, sier jeg, og har allerede glemt at jeg jeg har glemt boka mi. Har jo kjøpt ny..

Vi rakk innom og skifte og ankom i tide til festen! Ser med en gang vi ankommer at her er mange kjente fjes. Ja, vi blir ikke "alene"! Ble litt "Takk for sist" og sånn, prate litt "kjenning"og sånn. Finner oss så et bord og slår oss ned.

Så ønskes det Velkommen og festen er øyeblikkelig i gang. Ikke sånn "normalt" for folk flest, nei, det er nok ikke så vanlig å starte en dansefest i 18-1830-tida. Men det gjør vi her! Er jo dansen som er i fokus. Det vi er kommet for. Og det sosiale. Vi skal danse i 6 timer! Og prate og kose oss i lag!

Regelen når man ber opp her, er tre maks danser. Da får alle danset med flere. Mulig noen "jukset" litt, men det virket som alle byttet ofte og ville danse med flest mulig :)

Litt anna moro ble det og. Tom og Per Tore hadde laget til spørsmålskonkurranse. Med flotte premier. Flax-lodd i lange baner! :)

I tillegg ble det trukket premier på inngangsbillettene, og der vant jeg jammen meg 4 flaxlodd! Ventet med å skrape de til vi var vel kommet hjem (Per Tore truet med å ta 10% av eventuell gevinst, så det kunne jo ha blitt dyrt om jeg vant millionpremie!). Vel, det ble 25 kroner på det ene loddet. Nok til et nytt lodd, så da er det ennå ikke slutt på spenningen!

Og plutselig fikk jeg melding om at jeg har vunnet i Joker også! 170 kr, det er jo mer enn minstepremien! :)

Mere dans. Lisbeth (J) og Mareno.

Bente og Tom

Camilla og Mareno

Bente og Øyvind

Nei, det er nok ikke så lurt å gå over dansegolvet med et glass vann i hånda.. Da bør man helst gå langs kanten.. Nei, det var ikke JEG denne gangen! :) Mareno klarte helle ut alt vannet i glasset da noen kom borti han utpå golvet.. Gunnhild og Kristin er raskt på pletten og tørker opp.

Selv finner han en kost og tar litt "kostervals".

Jeg må også ha noe å drikke. Satte fotoapparatet fra meg på bordet da jeg skulle fylle i glasset. Tonje plukket det opp og knipset meg..

Vi måtte ha en selfie også, mente hun! Ikke lett når man ikke ser hva som er i søkeren.. :)

Kaffe og kaker fikk vi også. Den ostekaka der var kjempegod!

Vi måtte jo ta fellesbilde! (Foto: Johan Widerøe)

Plutselig var det slutt! :( Mye mat til overs, så de som vil får med seg hjem. Jeg står og holder ei pizzaeske, og Mareno sier at nå drar vi. Så da tar jeg peiling på trappa og er kommet et par trinn ned da Johan spør: Skal du NED? Nei, vi skulle jo rett ut!!! (trappa går ned til en garderobe). Typisk Lisbeth! sier Johan :) Hadde han ikke sagt noe så hadde jeg nok endt i garderoben i kjelleren...

Når vi har parkert hos Johan og jeg skal gå ut av bilen, spør jeg Mareno: "Skal du ha sko-posen din?, men fortsetter når han ikke svarer,  -NEI, det er kanskje MINE sko?! Og det er det jo! Johan holder på å le seg i hjel! :) Han skjønner godt at Mareno ikke har kjedelige dager!

Vel, inne så lurer jeg på hvor jeg gjorde av mobilen. Fant den i håndveska, da.

Hos Johan roer vi ned litt før sengetid... Johan og briller ja! Fem par på bordet, det sjette på nesen! :)

Søndag 27. oktober
Opp i nitida. Eller hva det nå var.. Klokka skulle jo stilles en time tilbake i natt. En hel time ekstra! Ikke så verst! Kjekt igrunn! :)

Pizza til frokost. Vi fikk jo med oss "rester" hjem i går. Pepperonipizzaen var god! :)

Johan har printet ut noen ark med vitser han mener vi kan ha å lese i på flyet. Jeg kan ta de i veska, sier jeg til Mareno. I veska? E det no lurt? Tør du det da, spør Johan Mareno!

Vi har fly kl 1740. Trodde først at bussbillettene vi hadde kjøpt da vi kom, var t/r-billett, men det fant vi ut at det IKKE var. Helt utrolig at to honnørbilletter kunne koste 300 kroner én vei! Toget er jo mye billigere, nesten tredjedelen (110  for 2 honnør!). Og siden bussen ikke går fra stasjonen på Heimdal, så beslutter vi å ta toget uansett. Blir jo bare en hundrings for oss to.

Men plutselig har Johan tatt en tlf, avtalt besøk til ei dama som bor i nærheta av flyplassen og sier han kjører oss til Værnes. Snakk om service! Da kjører vi i halv firetida. Godt å ha god tid.

Johan kjører den gamle veien, ikke Europaveien, da sparer han flere bomstasjoner .

Vi kommer forbi skilt med kjente navn..  Hommelvik..  Her i området skal jo Unn Rita bo, sier jeg til Mareno. Hun har jo vokst opp som nabo av oss, og hun er også en tidligere god kollega av meg. Flyttet hit for noen år siden (ja, kjærligheten, selvsagt). Joda, det blir litt sjekking av adr, google maps olign. Hun bor i Muruvegen, vi er der snart..

Skal jeg kjøre ned spør Johan når vi kommer til skiltet til Muruvegen.. Han svinger av før jeg får avgitt svar..

Når vi er rett i nærheten av husnummeret deres (litt usikker på om det er 16 eller 18), står det et postkassestativ.. Johan stopper, jeg ut og leser på kassene. Som vanlig må lille meg opp på tå for å se det som for andre er i vanlig øyehøyde! :)

Men ingen tvil, her står det Unn Rita! (men skriften trenger litt "oppfriskning", Unn Rita!) Da er det nr 18, ja! :)

Mareno tar bilder av meg med mobilen og dette sendte han til Unn Rita! Svar kommer nokså øyeblikkelig: "Men i himmelens navn!!! Å vi som e på Steinkjær hos ho mamma å han Kjell Arne :( Tuillskjure altså! På tur nordover? Då kan dokker stopp på Steinkjær, dokker har jo vorr her før, sei muttern".

-Underveis t flyplassen, svara Mareno ho, vi har vært på dans på Ranheim.

Unn Rita: Ok, da blir Steinkjær en kraftig omvei :D Hilser fra alle rundt middagsbordet! Go tur heimover! Og hun sender bilde av nesten hele familien rundt middagsbordet. Så moro! Kjenner jo både mora Bjørg, og Kjell Arne, og bror og søster til Unn Rita. :)

Vi fortsetter til flyplassen. Tar farvel med Johan, tenker vi sees igjen om ikke så lenge. Ja, Johan reiser jo mye mer enn oss, det sier vel sitt :) Da blir det vel kanskje treff på Novemberrock eller Nyttårsrock..

En smoothie på flyplassen så magen har litt å jobbe med. Mango er godt. Og sugerør av papir er helt ok.

Fly heim. Ok. Landet på Evenes i minus en grad, nydelig nordlys og tørre fine veier å kjøre heim på.

Stoppet på Tjeldsundkroa og spiste middag. Elgkarbonader smakte himmelsk. Bedre enn kjøttkakene jeg hadde sett fram til! Deilig saus, og ikke minst; nok av den! :) Potetene ble liggende igjen etter meg :)

Videre hjem og var hjemme 2215.

Skrapte loddene mine dagen etter og det ble 25 kroner på dette ene loddet. Nok til et nytt lodd, så da er det ennå ikke slutt på spenningen! Kanskje det kan finansiere en ny dansetur! ;)

Det ble ei flott dansehelg, fordelt på Harstad og Trondheim! :) Veldig fornøyd! :)