Blommenholm

Blommenholm

fredag 9. september 2022

Polarsirkelrock 2022

23. april 2022
Vi skal dra på Polarsirkelrock i juni. Det er bestemt, Mareno avspaserer fredagen og mandagen, hotellrom på Meyergården er bestilt. Vi tar ei ekstra natt, så rekker vi også å hilse på Marenos to brødre som bor i Mo.. Hvis de er hjemme... Blir deilig med ei sånn helg nå. Har ikke vært mye sosial med dans på 2,5 år, eller hatt så lang ei "frihelg" borte. Først er det Vesterålsrock (i pinsa), det får vi ta som "oppvarming"! :)
 
Programmet I Mo:


I ettertid er jeg glad vi bestilte hotellrom tidlig for plutselig var det fullt både her og der. Fikk forespørsel fra en kjenning fra Trondheim om vi hadde plass til en ekstra madrass på rommet vårt, han var for sein å bestille rom.. Alt var fullt. -Nei, vi har bare ordinært dobbeltrom, knapt plass til våre egne kofferter på golvet (har bodd der før), så det går nok ikke. Men anbefalte han å se på airBNB eller sette seg på venteliste på hotell og ha is i i magen da det ofte blir frigitt hotellrom de siste dagene før...

Etter et par uker til kommer det ny henvendelse. Han har ikke fått rom ennå, men han har snakket med hotellet vi skal bo på (Meyergården), de sier at det går helt greit med tre på rommet vårt hvis jeg (som er bestiller) gir beskjed at det er ok for oss.. - vi skal selvfølgelig deles fullt ut om prisen, sier han. Jeg logger inn og ser at rommet vårt plutselig er endret til "Family four-rom". Samme pris dog.. Jaja, da blir ikke helga helt som planlagt, men blir sikkert koselig og minneverdig uansett! :) Vi har blitt tilbudt og takket ja til overnatting hos ham i Trondheim to ganger, Vi sier selvfølgelig ikke nei! :)
 
Torsdag 16. juni
Planen var å kjøre tidlig fredag morgen..."Sortlandsfolket" har jo vel en times "forsprang" på oss (6 mil kortere vei og ingen kolonneventing i Bø-tunnellen). 
 
Ideen tar form i løpet av formiddagen.... kanskje bare kjøre i dag, overnatte et eller annet sted på andre siden av Bø-tunnellen... kanskje også på andre siden av Lødingenferga.. (nåløye nr 2). Da kan vi ta det heeeelt med ro på fredag og likevel nå fram i god tid til dansehelga starter.. 
 
Jeg nevner det for gubben.. Han har jobb til kl 16 i dag.. (avspaserer fredag). Men, jepp, han er med! Vi pakker i rekordfart, og kl 1800 kjører vi hjemmefra for å nå kolonna kl 1835. Det går fint og vi er på tur!

Gikk ikke like fint å nå ferga. Var jo umulig i utgangspunktet. Minst 10 min for lite. Det ble over en times venting i Lødingen.. Men da fikk vi kjøpt oss litt  mat på et gatekjøkken. 
 
Og kom over dette motivet. Tenker kjæresteparet som koste seg her er anonym nok og det sier litt om stemningen og størrelsen på sykkelen. .. Litt dimensjoner. Antakelig en "etterlevning" av Artic Cayac Race... Sykkelen altså! ;) :)

Over med ferga som gikk 2115. Ikke så mye folk ombord..
 
Vi kjører videre... Ennå litt tidlig å ta kveld... Flott landskap vi har her i nord.. :)

Rago nasjonalpark! Der har vi ikke vært. Vi tar av fra E6. Dattera vår har vært der. Noen år siden. Ho gikk med packraft.. og padlet på vannene der. Ho har blogget turen... Mye fine bilder og beskrivende tekst til. Kan leses/sees her: 

Vi tok av mot Rago og kjørte oppover. Forbi Campingen (Øyra) og til parkeringsplassen hvor gåturen starter... Ikke tid å gå tur i kveld... Bare et par hundre meter opp første stigninga.. 
 
Vi returnerer, og "lander" på campingen litt over kl 01. Godt utgangspunkt for å kjøre videre i morra. Da kan vi ta det i god ro, har dagen for oss. Litt "forsprang" på resten av Vesterålsgjenget..
 
Teltet kommer opp i ett-tida. 
 
Så tar vi med oss litt snacks og nyter natta på trappa til ei tom hytte, rett ved havkanten.  

Tjelden har reir like ved, maken koser seg i båten mens han holder øye med oss... 
 
Ja, tjelden sitter på stavnen her og..
 
Måken har laget reir oppe i denne granen. 

Her et reir på bakken. Gjett om ei som skvatt da hun rundet hjørnet på hytta og tjelden fløy opp! 
 
Her ligger den på reiret.. (tatt neste dag)

I seng halv 3. En halv time senere sier Mareno at vi skulle ikke gått i fjæra ..  og drukket kaffe... Men  fem minutter etterpå snorker han! :) . Halv fire går jeg på do. Fremdeles våken kl fire. Skulle ikke drukket kaffe nei. Sovna og våknet til regn som trommet på telttaket kl halv seks, stod opp i åttetia. 

Fredag 17. juni

Halv ni på morran ser båtmotivet sånn her ut.. Nokså mye fjære nu ja.

Liten "minifrokost" mens teltet tørker litt.. Pakker sammen, tar ned teltet og etter en selfie til tante Synnøve, tatt under det svenske flagget på campingen, kjører vi av gårde. Tante tror selvfølgelig at vi er kjørt inn i Sverige! 😃
 
Vi har jo all verdens tid. Kjører litt lenger inn i Rago, til der stien starter inn i nasjonalparken. Gubben tar bilde av skiltet. Jeg tar bilde av han. Hadde dattera (Marian) vært med, så hadde nok hun tatt bilde av meg som tok bilde av faren! :) 
 
Går et lite stykke oppover bare for å se litt.. Men vi "må" videre... Fjelltur får bli en annen gang..

Sauene har det fint her som elva snirkler seg i sving etter sving..

Vi beslutter å ta en snartur innom Rognan. Har vel ikke vært der siden veien (E6) ble lagt utenom, det er vel et par tiår siden. Minst. Og vi har høvelig god tid.. Jeg stresser ikke, det er deilig! :)
 
 
Der ble det litt shopping på meg (gubben "spanderte" bursdagsgave) ..... 

 
og .....   det ble en softis med flytende sjokoladetrekk på han.  
 

Saltfjellet. Lager snømann, det må jo til. Evig jakt på snø hvert år vi skal på Polarlysrock! Lite snø i veikanten, men henta i pose og bar til veien. Sender bilde (snap?) til gjengen som kommer etter oss.. Tenker at da blir de nok på utkikk etter snømannenen. Er jo nokså selvsagt at vi er på Saltfjellet når vi lager den, ikke mye snø å finne andre steder.. Og nå er det jo avslørt (div mld) at vi er noe foran..

Men var det noen som oppdaget snømannen? NEI!!!!! Sølvi hadde ikke sett den. Men hun satt tross alt i baksetet, på siden bort fra snømannen. Christina også i baksetet. På samme side som snømannen.. Men Yvonne satt foran.... Ok, kanskje opptatt med mobilen, eller noe annet.. Men JØRGEN da!!!!! Han var jo sjåfør, skulle holde øynene på veien og veikantene.... ???

Stakkars Kalle, snakk om å bli oversett!😠

Ankom Mo ca halv tre.. Fikk ikke sjekke inn før 1500.. Eller 1455, ble det. Da var også Johan, som skal bo med oss, ankommet. 

Inn og sette fra oss på rommet og ut igjen. Kanskje litt shopping? Det ble middag først, på Milano. 

Vi tar oppfordringen!

Så da ble det kaffe og dessert (Mareno) på Mormors..Retur til hotellet og ordne seg litt.

Senere går vi opp i salen hvor Øyvind holder kurs. Bare for å se på. I mottaket sitter Linda og Tony. Så jeg får overlevert "fiskeutstyret" som jeg hadde med fra Harald.. Glemte seff å ta bilde :( Men "alle hjerter gleder seg" :)

Dansekvelden starter kl 21.

Et lite "Vesterålsbord" blir det jo da..

Nokså samkjørte disse her to! Fine folk! :)

Det ble litt Linedance også! :)

Og mye dans på meg også. Kroppen (og hodet) fungerer bedre enn fryktet. Koste meg skikkelig.

Gikk "hjem" med en gang det var slutt, slik at jeg fikk dusja før "leieboeren" vår kom tilbake. Ble litt samtale utover natta... La meg litt over 02..leste til 0230, opp og på do 0330. Sovna igjen! :)

Lørdag 18. juni
Våkna 0745. Felles frokost med Sølvi og Christina. Johan joiner og forteller at han ble oppringt i går og tilbudt rom på Helma (hotellet), men at han sa at det skulle de bare la noen andre få, han har jo fått seg overnatting. Omtenksomt, sikkert noen flere som mangler rom.. :)
 
Vi (Sølvi, Christina og jeg) dropper kurs og går heller en tur i butikker... 
 
Hm... hvor skulle vi.. Hvilket senter? Og hvordan komme seg dit? Her må vi via en undergang.. Uvisst om det er veien til rett senter... (det var det nok ikke, mest butikker i senteret (-ene) i sentrum fant vi ut etter hvert..) Og viktigst: Der dansen var! 
 
Aner ikke lenger hvilket senter vi var på... men altså: Prøver jo orientere meg i "vrimmelen" av butikker... etter å ha gått litt rundt i en butikk hvor jeg ikke ser noe interessant, sier jeg til Sølvi at "Trur æ ska se om æ finn veien te Kapp Ahl (hadde sett skiltet til Kapp Ahl tidligere). -"Vi é på KappAhl", opplyser Sølvi 😂 Akkurat ja. Vi hadde altså forlatt den butikken som jeg trodde vi fremdeles var i, uten at jeg hadde registrert det. "Lisbeth på tur". . Men greit nok, iallfall TO butikka sjekka da og konstatert uinteressant! :)
 
Gikk litt hver for oss i Mo sentrum. Litt mld fram og tilbake. Så kafe.. De andre er der alt. Ja, hvor ligger den kafeen? Jeg var i 3. etg. Ned og opp og ned og ut og opp... Oppdaget til sist at den lå i bygget på andre siden av gata.. Der satt jo hele Vesterålsgjenget!
 
Kafedama rydda bordet for brukte asjetter, tomme flasker og krus. "Ååhh, tok ho koppen min også" sier jeg når dama er på tur tilbake. Koppen min var jo IKKE tom. Så ser jeg ned. "Å nei, æ har den jo her", - jeg satt med den i hånda i fanget!!!  Lisbeth på tur. 
 
Så er det dans på senteret. Min svigerinne Liv filmet meg og gubben.. Huff, hvordan det er å se seg selv her.. Tror jeg danser med åpen munn hele tiden :D Og hadde ikke danseskoene, så føttene satt BOM FAST! Ikke enkelt å rotere da... (Film: Liv Leonhardsen)
 
Her er det at Jørgen stikker meg i sida (hans yndlingsbeskjeftigelse), og det typiske Lisbeth-hylet (ur-brølet) kommer.. Sånn ca på 1.15... (Film: Liv Leonhardsen)

Bedre med raske melodier når golvet (skoene) er tregt.. da får jeg "hoppe" litt, rotere uten tyngde på føttene..  (Film: Liv Leonhardsen)
 
Ny rocka melodi. Jørgen som dansa rett ved siden av oss, klappet i hendene.  Æ hylte igjen. Lisbeth er her fremdeles. Men det kom visst ikke med på film :D 

Kurs på ettermiddag. 

Fest på kvelden.
 
Ballkort i dag også, det var ikke dumt! Da kan man danse to danser og får danset med mange. Spilte marsj også. Veldig bra. 
 
Godt med matservering. Wraps, til 30 kr kan kjøpes. Lapskaus til nattmat, - som ble gratis siden middagen (som vi betalte for) ikke var helt som lovet.. Håper arrangøren får kompensasjon, det skal være nok mat, den skal være varm og allergisikker mat skal være allergisikker! Denne gangen var det ikke fullklaff for å si det sånn.. Men ikke arrangøren å skylde...
 
Nattrock ja!  
Linda og Øyvind. Linda som fører, Øyvind som danser jente. Fasinerende! :)
 
Legger oss 0400. Lese...
 
Søndag 19. juli
Opp 0730.
Det ble frokost med oss (gubben og jeg) og Christina. Og Johan, etter hvert. Sølvi hadde magevondt og stod over. (Foto: Mareno)

Vi er til stede på kurs. Kun som tilskuere. Etterpå (1230) er det Dansekafé. Jeg får dansen (-e) som Tony ba opp til dagen før, men som ble avbrutt av ett eller annet.. Johan tok noen bilder av oss...
 
Som vanlig blir det mye "tull" når man danser med Tony... Han fremkaller ofte hylene mine uten å stikke meg i siden.. Vet ikke om jeg hylte her, men overraske, det kan han!!! :D What's up?!!! (Foto: Johan A Widerøe)

 Latteren sitter løst! :) (Foto: Johan A Widerøe)
 
Ja, det ble faktisk "vondt i magen" til tider. Bokstavelig talt! :) (Foto: Johan A Widerøe)
 
Vi må jo ha et avslutningsbilde før alle er reist hjem... Her er noen av deltakerene. Låner bilde hos Johan igjen.. (Foto: Johan A Widerøe/Linda).

Ja, da kan vi dra til Dalselv. Der skal vi spise middag hos Marenos eldste bror Thormod og kona Laila. Yngste sønnen deres, Lasse, er hjemme fra Oslo. Skikkelig kjekt å få treffe han igjen. Vi kom fram til at det var ca 15 år siden sist... Han er blitt en godt voksen mann siden da. 
 
Det blir en trivelig ettermiddag/kveld, timene gikk fort så klokka er vel nærmere 22 før vi drar tilbake til hotellet.  

Johan har hatt seg en liten "nap", sitter nå å ser på TV. Han ser seg ferdig og finner senga, han skal tidlig til toget i morra tidlig. Vi følger på ikke så lenge etter! :)
 
Mandag 20. juli
Johan stod opp, hoppet i klærne, gikk rett til frokost kl 06 og derfra videre til toget. Alt planlagt i går. Han var stille som ei mus, men jeg våknet likevel, men sovnet også fort igjen. Vi var likevel oppe tidlig nok til å ta en liten runde i byen etter frokost, før vi sjekket ut og tok på heimveg.
 
Besluttet å ta en avstikker til Marmorslottet. Den turen har jeg blogget som egen tur. Marmorslottet var en super opplevelse som virkelig kan anbefales på det sterkeste, fantastisk flott! Den kan dere lese og se på masse bilder ved å følge lenken her: Marmorslottet 2022.
 
På tur dit kom oppdaget Mareno denne tranen. Skjønner ikke hvordan han kan ha øynene så langt fra veien når han kjører. Han oppdager alt som rører seg. Elg, ugler, rev, oter, og ja, traner.. Kan jo se nært ut på bildet, men det er kun fordi jeg har brukt zoomen. Derfor noe uklart. Det er et godt stykke mellom veien vi står på og over til der tranen står.
 
Første gang jeg ser ei trane. Iallfall som jeg vet om/husker! Vet det har vært i Bø, gubben har sett den, men ikke jeg..  Ikke så lett å få den røde flekken på hodet til å vises på bilder tatt med zoom på lang avstand. Spesielt skarpe blir heller ikke bildene med håndholdt zoom på pocketkamera.. Dette er attpåtil et utsnitt av et zoombilde.. Men har iallfall "bevis" for at det er ei trane!

Brukte noen timer på turen til Marmorslottet, mer enn beregnet ja. "Lisbeth på tur!" gikk jo feil og fikk noen kilometer ekstra.. (les i bloggen Marmorslottet 2022). Men Mareno har nå fått klarsignal for å avspasere i morgen også, så da behøver vi ikke stresse hjem. Vi tok den tida vi trengte og har allerede tenkt ut at vi kan ta ei natt til i telt. No problem. Herlig når Lisbeth slipper stresse. Tåkehjernen har for lengst hatt nok denne helga..

Etter turen kjører vi videre nordover... Måtte stoppe for å ta bilde av denne bittelille "øya" ute i vannet.
Snakk om å være sjarmerende! :)

Middag på Saltdal kro laaangt ut på ettermiddagen. . Ikke middagsbuffet med honnørrabatt denne gang (vi var nok for seint ute eller så er de sluttet med det) , men vi fikk "Dagens".  

Framme i Rago og Øyra camping kl 2130. Teltet kom fort opp. 

Spent på hvordan teltet hadde klart seg, det var jo ikke skikkelig tørt da vi pakket det ned før helga. Og fikk ikke tørket det mens vi var i Mo. Men ser ut som det gikk bra. Litt mugg (?) på ene veggen (til høyre i bildet) er fra før av. Jeg måtte på do kl 01, men tror jeg sovna greit etterpå. Da ble det nok timer søvn. Det holder godt med 7 timer.

Tirsdag 21. juni
Opp, litt mat, pakke i hop telt og div, og kjøre hjemover.. Har ikke notert noe som helst. Ikke tatt bilder. Da har jeg ikke noe å støtte meg til.. Husker ikke når tid vi var hjemme en gang. Men det gikk vel nokså greit da! :) 

Har i all fall hatt ei super helg! Fått dansa og kost meg, truffet gamle kjente, fått shoppet, blitt bedre kjent med litt mer perifere kjente, truffet familie, virkelig kost meg og fått naturopplevelser på "kjøpet". Eneste var at jeg ikke fikk dansa med Lukas... :(  Han ba meg jo opp, men noe skjedde, husker ikke hva (marsj kanskje?), så det ble ikke noe av... Next time!? :D

Camilla og Øyvind skal tilbake til neste år, da må vel vi også? Vi får se.. Tusen takk for ei flott helg på Mo. Ekstra pluss denne gang var at arrangementet var midt i byen, Vi kunne GÅ fra hotellet (hvor det riktignok var et lotteri å få parkering..), mye mer avslappende å slippe bruke tid til å fra (Haukenes) i tillegg.. 

Som alltid: Tusen takk til gutta som ba meg opp! You made my day! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar