Blommenholm

Med Monsen i Bø, 28. og 29. juli 2018

Lørdag 28. Juli
I går. Lars Monsen gikk til Breitinden. Der har jeg ikke vært.. Men gubben var på jobb og jeg var ikke motivert til å gå "alene".. Så droppet den..

Men fra i dag har gubben ferie! Så jeg spør om han vil være med. Det vil han! :)

Værmeldingen er god, og kvelden i går var nydelig!

Vi har lagt plan. Plassere ut den ene bilen der vi planlegger og komme ned etter endt tur og kjører på andre bilen til der starten går i dag, lørdag.

Tar ingen notater på denne turen, så her blir det nok mest bilder.. (og ingen morsomme kommentarer, de er glemt i samme øyeblikk de ble sagt!)

Setter meg i bilen, klar til å dra. Hvor er mobilen? Bare å låse seg inn i huset igjen, opp i stua og lete. Ingen mobil. Men har jo heldigvis en sånn smart funksjon på smartklokka: Bare klikke på Find my phone, så skal mobilen ringe umiddelbart, iallfall så lenge den ikke er mer enn ca 10 meter borte. Ca. Nei, funket ikke, ingen kontakt. Ok, da må jeg ha mistet den ute. Ut igjen. Find my phone. Og nå ringer den.
Hadde mistet den rett utenfor kjellertrappa. Takk for smarte funksjoner. Da er dagen berget! :)

Starter fra Fjærvoll skole. Starten er kl 1100, men vi starter å gå 1055. Jeg er redd jeg skal bli hengende etter hvis syra blir for overveldende, så tenker det kan være godt å ha litt margin.

Vi legger i vei, og er kommet et stykke avgårde når vi se resten av gjenget tar på tur. Jeg har aldri gått opp her før.. Har gått til Lynghaugtinden fra Vetten alltid og tilbake samme vei. Men har gått deler  av denne veien når vi har vært på sopptur! Da gikk vi opp fra Føre..

Noen har gått enda tidligere enn oss, og sitter og venter på følget oppi marka. Her treffer vi på (sommer-) naboer av oss. Lillian og Per. Fikk oss ei lita trivelig pratestund mens vi venta på Monsen & co.

Det skal jo etableres teltleir på fjellet for overnatting til i morgen, og alle ble oppfrodret til å bære med seg noen vedkubber fra startstedet og opp. Mareno festet et par stk i sekken.

Denne karen bar et par stk i hendene. Praktisk når han må tørke svetten! :)

Så kommer hovedfølget..

Lars Monsen smiler blidt!

Noen bærer tyngre enn andre. Må si jeg ble iponert av disse kameramenn og teknikere som bar og bar, dag etter dag... Og Turistforeningens medlemmer som var bærere av bagasje. Alt mulig, batterier teltutstyr, mat, vann, godterier osv..

Ole Petter og Laila Lockert i samtale..

Norske flagg er fint i fjellheimen. Et slikt stort et, er jo enda finere! :)

Traff flere "sommer"-naboer. Viggo og Gunn. Har også fritidsbolig ikke langt unna oss.

Et par-tre ørner holdt øye med oss.

Villsauene (egen rase) var nok litt skeptiske til alt folket! :)

Else Koss Furuseth og programleder Martin Giæver går trøstig i vei! :)

Niesa til Mareno har knipset meg på skjermen! :)  Foto: Laila Anita Leonhardsen

Det ble en liten avstikker bort til masta på Fjærvollåsen. Var litt usikkert ei stund om Monsen skulle dit eller ikke, men jo, han gikk dit han og. Ikke noe TellTurmål dette, dessverre. Men fin utsikt. Da ble det hvilepause ved masta.

Ja, vi har noen flotte hvitsandstrender i Bø. Har maaaange av de. Havtemperaturen er nok dessverre ikke helt som "søringene" er vant til.
Monsen ved ene NRK-antenna som var plassert ut. Et ganske stort apparat som måtte til for å få det hele til å fungere.
 Vi fortsetter.. En av Turisforeningas medlemmer.. Ja, det er jo faktisk Marianne!

Marianne som jeg hadde kontakt med på Ærø. Ja, visste jo at hun skulle hit da, men det var hun som fikk øye på meg først og tok kontakt. Hun er en av hjelperne her. Ser jeg skulle brukt blits på bildet, men for seint å tenke på det nå :(
Helan og Halvan! :) Foto: Mareno

Etterhvert går vi ifra Monsen og følget. Det viser seg at de ikke går noe fortere enn meg. Ikke like fort som meg en gang! De sakker mer og mer akterut. Men ikke rart da, de skal jo ha med seg kameramenn, teknikere, utstyr, bærere av vann, telt-utstyr, ved mmm. Og unger og eldre, alle skal med! :) Så når jeg går i mitt slow tempo, men mange fotostopp og hvilestopp, pratestopp med folk som sitter og venter langs ruta, så blir Monsen & co likevel lenger og lenger bak.

Vi nærmer oss Nøkkbua, og noen tar en liten avstikker ned til vannet for en liten dukkert.

Fin stor stein. Jeg elsker stein! :)

Et lite depot her...

Her var det jeg gjorde en liten bommert... Skulle ikke tatt av mot venstre i "krysset", men fortsatt litt lenger fram, så ville jeg kunne ha fått noen små Tellurpoeng..der står det en TellTurkasse nemlig. Har vært der en gang før. Ville blitt litt ekstra å gå fram og tilbake, men ikke så mye. Kunne jo tatt det mens jeg "ventet" på Monsen! :) Vel, skjønte det ikke før det var litt too late.

Her var den bratteste kneika til nå. Veldig bratt og tung. Her kom syra virkelig fram! Ble litt kryping, ja. Men utrulig godt å være kommet opp! Igrunnen glad vi ikke skal samme vei tilbake ned igjen.

Denne Willie Nelson-etterligningen satt på toppen og skuet og ventet på Monsengjenget.

Der nede kommer hovedgjenget! :)

Her går det videre oppover. Vi skal til toppen vi skimter øverst i bildet, men det er lengre igjen enn det kan se ut som...
 Gjør litt godt å se seg tilbake og hvor langt vi egentlig har gått! :)

Ser jeg framover ser det fremdeles utrolig langt ut til toppen..

Men panoramaet er flott! Fantastisk utsikt!

Så er vi oppe der teltleiren skal være. Like under Lynghaugtinden. Do-teltene er allerede kommet på plass!
 Her er det "Pisseplass".

Og skilt med regler for leiren. Som jeg ikke leste før nå...

Her har bærere lagt fra seg telt, soveposer mm, før de fortsetter stigningen til toppen av Lynghaugtinden! Etterpå er det ned igjen ofr å sette opp telt og ordne seg.
I den lille bekken (oppkomme) som renner nedover er det lagt et rør som gjør det til en fryd å fylle vannflaskene. Hunder skal holdes under dette punktet for ikke å risikere forurensning.

Panaramabilde igjen..

Ovenfor teltleiren er bålplassen. Hvor disse to jentene, Lill Therese Solsem og Johanne Johnsen Larsen venter i spenning på Monsen. De skal servere elggryte til han og hele NRK-teamet. Elgen er skutt av Lill Therese og loff/brød er fra Jenny på "Nybaka". Heimsmør fra Gimstad Gård der Johanne er odelsjente. Pinnen med skilt på i bakgrunnen (det står "reservert") markerer "kjøleskapet", der holder de smøret kaldt i varmen, nedgravd i myra! :) Tyttebærsylte av sjølplukket tyttebær kan de fortelle.

Vi fortsetter mot Lynghaugtinden.

På veien dit blir det en stopp, hvor programleder Martin Giæver skal hoppe i paraglider for første gang. Heldigvis ikke alene, men tandem.

Utsikten han får er jo fantastisk. Herfra ser vi nemlig den andre siden av fjellrekka fra der hvor vi gikk opp. Og kan skue ut over MITT barndoms rike. Pollen, Pollåsvannet, Ringstad krets. Huset jeg vokste opp i ligger i skjul ca der den orange prikken er (jeg som elsker stein og berg, misliker sterkt all skogen som vokser opp og skjuler alle flotte formasjoner. Mye av granskogen vi ser på denne siden av Bø har jeg vært med på å plante da jeg gikk på barneskolen. Skogplanting var del av "skolepensum" i de dager). Huset ligger høyt oppe, med fantastisk utsikt, selv om det ikke virker slik fra fjellet her. Har god utsikt her vi bor nå også, men savner litt å føle meg på "top of the world"! :) Den røde sirkelen ringer rundt badestranda (i Pollåsvannet) hvor jeg lærte meg å svømme. Som vi faktisk kan se av bildet er det noen stykker som bader der akkurat nå.
Her er filmen! Merk sauene som nesten oppfører seg som geiter her oppe på fjellet. De er i alle fall mer redde for paraglideren enn for bratte skrenter! :)

Så skal vi siste biten opp til Lynghaugtinden. Mange er allerede på plass på toppen kan vi se langt der oppe.

Videre bortover her er det de skal gå i morgen, for å komme til Vetten. Gubben og jeg har planlagt å ta den turen allerede i dag..
Oppe på Lynghaugtinden er det noen som har vært forutseende nok til å ta med seg sprudlende dråper. Flasken ble åpnet med et høyt smell! Ingen kunne unngå å høre det!

Laila Lockert (Farmen-Laila) som stod like ved siden av ble nok veldig fristet, og hun var ikke mindre for seg enn at hun gikk fram og sa at hun bare MÅTTE få smake.
 Først en munn, så bare MÅ hun ha en til! :) Det brakte fram mye latter! :)

Mer panorama. Her skimter vi Lofotfjella til høyre bakerst i bildet, og Hadselfjella til venstre.

Her får utstyrsbærerene en liten pause..

Else Koss Furuseth får seg også en velfortjent pause. Samme med ho svenske som fremdeles henger med.. Mobilen må sjekkes og Facebook oppdateres! :)

På toppen av Lynghaugtinden ser jeg følgende innlegg på FB fra Dattera:

"Ny vri, ser på Monsen og co gjennom kikkert". Det var antakelig nokså samtidig med at jeg stod på toppen og speidet etter en kajakk! Så henne ikke, men jeg hadde jo ikke kikkert! :) Foto: Marian Leonhardsen

Noen skal ned til teltleiren igjen, andre skal helt ned til start igjen, skal ikke overnatte. Gubben og jeg har bestemt oss for å gå videre til Vetten og Losjehytta herfra (del av morgendagens rute). Deretter går vi videre ned til Mehaugen der vi allerede har plassert ut ene bilen.

På tur ned Lynghaugtinden treffer vi denne dama. Hun har propell/vifte på capsen. Så smart! Ja, har sett slike før, men ikke her.. Hun sier den funker fint, men nå har hun fått knekt av ene vingen på propellen, så det vibrerer noe infernalsk i hele hodet når den går..

Vi bestemmer oss så for å gå nedom Jurmannen. En liten avstikker. Der har jeg aldri vært. Bare hørt at den er skummel.. Det siste skal være tryggest, men kan også føles skummelt for enkelte.. Vel, det er hvis man skal gå videre til Veatinden, det skal ikke vi, ikke i dag iallfall.

Her går stien mot Jurmannen. Ut på spissen der, og så går det ganske så bratt nedover i skaret... :O

Jeg går på med godt mot...

Turen ned til Jurmannen som ligger i skaret mellom Lynghaugtinden og Veatinden, er bratt og skummel. Masse løs sand og grus og knapt nok litt lyng å holde seg i. Intet fast under føttene... Sånt liker ikke Lisbeth. Kjenner suget i magen, den der skikkelig heslige følelsen. Kjenner pulsen banke.. Bare jeg ikke får angst fullstendig..

Kom meg ned til Jurmannen. Ble ikke tatt bilder underveis ned bratta, hadde nok med å holde fotfestet.

Men at jeg kom meg dit må jo dokumenteres. Tas bilder av. Stiller meg opp ved "mannen" (godt lent imot steinen) og Mareno beordres ta bilde. Da må han jo opp i høyden konstaterer han. Går forbi og klatrer opp i berget på andre siden. Der man kan gå videre til Veatinden. Kjenner at jeg ikke liker det helt, men må han, så må han! :) Her er det nå fast stein iallfall.

Og det ble jo dokumentasjon/bilde! :)

Vi må jo opp igjen. Skal ikke gå til Veatinden nå. Turen i dag blir lang nok uansett. Og nå slår høydeskrekken til igjen. Verre enn på nedtur faktisk. Skikkelig angst. Hyperventilering, puls i Gud vet hva, skjelving, bare legge seg ned, klamre seg fast, stivne i skrekk, prøve få luft. Kutte tiden. Så puste dypt, prøve tenke rasjonellt, ta seg sammen.. Vel, det går som oftest over.. Også denne gangen. Kom meg resten av veien opp igjen med stort sett bare sånn "heslig/skummelt/sug-i-magen-følelse"...

i snakket om det da vi gikk, at det var jo litt dumt at ikke NRK og Monsen skulle gå til Jurmannen for det er jo en opplevelse.

Først etter at jeg kom hjem og fikk sett gjennom bildene, så jeg hva som stod på dette skiltet i teltleiren; her står det om Midnattstur til Veatinden, altså til Jurmannen (ikke over, men "nedre trasè) og så videre til Veatinden. Forhåpentligvis ble Lars Monsen med på den. Kun for voksne og henstilling om å vise forsiktighet, samt at all aktivitet foregår på eget ansvar. Ikke noe TV-team med på denne ser det ut for. Iallfall ikke med TV-utstyret! :)

Tilbake på den vanlige ruta mot Vetten kan jeg slappe av igjen. Ved forkastningen ligger det fremdeles en liten snøflekk. Betydelig mindre enn sist jeg gikk her, men siste rest vil ikke gi seg så lett! :) Straks august, flekken har kjempet for overlevelse leeenge! :) Men den overlever nok ikke sommeren helt.. Blir nok borte før det kommer ny snø.

Nokså øde og goldt, akkurat her. Karrig jord.. Skulle nesten tro det var ørken. Men fint å gå igrunn.

"Gropene" her blir flittig brukt av sauene. Her finner de ly for vinden når det er kaldt, og ly for sola når det er for varmt.

Hmm... vil helst ikke ramlet utfor den kanten der..

I dag søkte noen av sauene ly for varmen bak disse steinene.. Så kom vi og skremte de ut :)

Så er vi på Vetten, og ser nesten helt hjem. Dvs at vi har Rambergåsen i veien.. Rambergåsen består av Nordhalvåsen og Sørhalvåsen, markert med rødt. Vi bor bak Nordhalvåsen, den som er til venstre i bildet.

Når man er på toppen av Nordhalvåsen kan man se huset vårt slik som dette (tatt på en tidligere tur på åsen).

Enda litt nærmere. Det røde huset.

På Vetten står Vettenbua. 467 moh. Vi er innom en snartur. Skriver oss i boka.

Og finner denne meldingen i et av vinduene.. Vet ikke hvem Thomas er, men smart påfunn.

Så starter nedstigningen. Passerer Losjehytta uten å gå inn. Nå er gamla lei. Vil hjem. Skal det ikke være direktesending kl 2000?

Har hatt kontakt med dattera, som er på tur opp! Hun skal hjelpe til med å bære utstyr ned i morgen. Skal gå via Vetten til teltplassen i kveld og slå leir der i natt. Hun har glemt et par gassbokser i bilen, og redd de skal eksplodere i varmen.. Matboksen har hun visst også glemt... Sin mors datter kanskje?

Vel, vi møtes nå et stykke nedenfor Losjehytta. Vi får med nøkkel til bilen (parkert ikke langt fra vår), og skal ta vare på gassboksene.

Kommer ned like før kl 2000 og kjører rett hjem etter å ha hentet gassboksene i bilen til dattera (ikke tid til å hente den andre bilen vår, da går 20-min ekstra), skal jo se direktesending fra Bø på TV! Vel, der hadde Lisbeth missa litt igjen. Ingen sending kl 2000 idag, det er lørdag, så muligens derfor det er senere i dag, så vi kunne visst like godt hentet bilen. Så da gjør vi det. Kjører ekstra tur.

Godt å komme hjem og så slappe av, endelig.

Ni timer på tur i mark og fjell setter sine spor... Hhv høyre og venstre fot på undertegnede..
Og det er visst ikke brunfarge fra sola.... .

Så dukker det jo opp et par andre overraskelser også..

Datter Marian som bor på Sortland hadde jo vært innom heime hos oss, og dusjet og div etter padleturen, og nå ligger dette igjen etter henne... Ja, Aclima-genseren i ull var hun klar over at hun hadde glemt, men potetgullposen???
Og når jeg blir sulten og går i kjøleskapet, finner jeg mer... Rødbeteshot, bacon, iskaffe, smør og div... som hun helt sikkert skulle hatt med seg... Jaja.

La ut noen bilder fra turen på Facebook i 2130-tida. Det kom jo en del kommentarer. som disse under her:

... med dette bildet... Så morsomt!

Hele lørdagens TV-sending (5 timer) kan sees her: Monsen i Bø, 28. juli  Lagre gjerne linken til kalde, mørke vinterkvelder, og drøm om neste sommer i Vesterålen mens du ser! :D

Søndag 29. Juli
Siste dag med Monsen i Bø. Han (og NRK) går fra Lynghaugtinden til Vetten, så til Losjehytta og så går de ned til Sikan (Skytterbanen) og videre ned til Bøhallen.

26,5 grader i ellevetiden allerede. Kan nok bli like varmt som i går.. Men hva gjør det at svetten siler? Bare et bevis på at kroppen fungerer, ikke sant? :) Har tatt med microfiberklut for å tørke svetten, så jeg slipper få den i øynene slik jeg slet med i går, det svir så veldig..

Vi starter gå fra Brenna, omtrent samtidig som Monsen & co starter fra teltleiren, og vi går opp til Vetten hvor vi venter på Monsen.

Ved Losjehytta kommer vi forbi dette skiltet.

Vesterålen Litteraturlag har hengt opp små dikt/ord i et par trær her.. hadde kamera helt feil innstilt så ikke mye å se av bildet.. Tar ikke noe pause her, viktig å rekke nå Vetten før Monsen kommer, så vi går raskt videre.

Vel framme på Vetten, tar ikke så veldig lang tid før Monsen kommer, vi har beregnet ganske så godt. Jeg har funnet meg en utsiktsplass oppå en stor stein. Når man bare så vidt er 150 høy, så må man ta i bruk smarte triks. Her har jeg oversikt og kan filme og ta bilder!

At jeg også da kom midt i ene NRK-kameraets vei, kom i tillegg.

Vet ikke om jeg skal regne det som bonus eller? ;) :) Foto: Marian Leonhardsen

Her er nok kameraet som filmet meg..

Kom flere meldinger fra "folk" (jada, vet at folk er noe annet, - personer da) som hadde sett meg (noen hadde også sett gubben) på TV! Jeg får nok se gjennom sendingene til vinteren, de ligger ute på nett (NRK) på ubegrenset tid, legger ut link tilslutt på denne siden. Her ser vi iallfall også Vettenbua. 467 moh. Hytte med vinduer og flott utsikt! Kjekt pausested, særlig i dårlig vær. Vet ikke om Monsen var inne i Vettenbua, det fikk jeg ikke med meg, og vet dermed ikke om han så beskjeden i vinduet..

Mange benyttet anledningen til å ta bilder og poste herfra.

Etter litt pause her, noen TV-intervju og div fortsetter følget videre ned til Losjehytta. En tur som jeg alltid tenker ikke er så lang, men som alltid er lengre enn jeg ser for meg.. Men etter første bratta ned, er det lett å gå. Iallfall hvis man ikke tryner her på slett, rett sti (som jeg gjorde tidligere i sommer).

Her er det lett å gå. Vi går likevel laaaangt bak. Ellers kunne jeg jo ikke ta bilder som dette! :)

Straks framme på Losjehytta

Ved Losjehytta blir det nokså lang pause. Det skal Lunches og Monsen skal intervjue for TV-innslag.

Gudrun Bjugn forteller om hvordan hytta "ble til". Anne Martha forteller om "Poestien". Det tok jeg visst ikke bilde av... Kreative damer fra bygda begge to.

Her er Gudrun i prat med Else Koss Furuseth.

Ellers slapper folk av rundt hytta.

Det ble kommentert at mange nok ikke skjønte at det var toalett (do) i uthuset bortenfor hytta. Mange trodde nok det bare var vedlager eller oppbevaringsskur. At det burde stått skikkelig og synlig skilt slik at alle så det. Men noen skjønte nå iallfall at det var do der. Virket som det hastet for denne dama! :) Jeg har aldri vært inne der.

Monsen og gjenget går ned via Skytterbanen og videre til Bøhallen.

Vi har ikke bil der, men vurderer at vi klarer gå en kilometer ekstra for å hente bilen. Men dattera går ned til Mehaugen der hun også har bilen, og sier hun kan hente oss ved Bøhallen. Kjekt. Da henger vi oss på Monsen og slår følge med gjenget herfra. Har gått den ruta før, og ikke så mye å skrive om..

Begynner vel bli litt lei også nå.. Gleder meg til å komme ned.

Nærmer oss Skytterbanen og det dukker opp forskjellige figurer her og der.. Det har jo vært Reginedager i Bø, med den vanlige Eventyrstien. Noen av figurene derfra er det som dukker opp.

Og vi treffer jo flere kjente blant "skuespillerene".Her er nærmeste naboen vår, Astrid (Marenos søskenbarn) i midten.

På Skytterbanen er det vannstasjon. Det var himmelsk! :)

Og der venter Bø Musikkorps på oss. Og de går foran og spiller helt til vi er ved Bøhallen.

Straks framme!

På banen blir det stopp for litt mer musikk! :)

På plassen utenfor Bøhallen er det i tillegg til kafe med kaffe og kaker også boder for salg av alt mulig. Ull og kjøtt, smykker, poesi, produkter fra Gimstad Gård, leker, ting og tang.

Treffer flere kjente ved Bøhallen. Morsomt å treffe Anita, som jeg antakelig ikke har møtt siden ungdomsskoletida, annet enn kontakt på Facebook. Kjekt å se deg! :)

Møter Marian som tar faren med for å hente bilen vår. Hun har bare bil som er registert for to, så jeg får gå rundt og kikke mens jeg venter på gubben. Treffer også tante Synnøve og onkel Terje. Og noen fler, nevner ikke navn :)

Vel hjemme igjen. Føttene så ikke særlig rene ut i dag heller. Plastrene var satt på nye og rene i morrest. Jaja.

Link til dagens Monsen minutt for minutt (5 timer) ligger her: Søndag 29. juli, MOnsen minutt for minutt til Vetten

Det har vært to flotte dager. Kroppen har fått testet seg og jeg er positivt overrasket. Sliten selvfølgelig, men klarte meg mye bedre enn ventet/fryktet. Blir nok flere turer før sommeren er helt over.